Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / Bergensbanen / Vossebanen Rødberg–LanghelleTurtips

Vossebanen Rødberg–Langhelle

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
6 km 2 timer Grusvei, Sti Lett Fottur
Vossebanen er den opprinnelige jernbanestrekningen mellom Bergen og Voss fra 1883. Bergensbanen følger stort sett en annen trasé i dag. Delen mellom Trengereid og Langhelle kan følges til fots langs fjorden gjennom edelløvskog og flere spennende tunneler.
Hvelv. Foto: Erlend Garåsen
Hvelv. Foto: Erlend Garåsen
Etter at den over seks kilometer lange Hananipa tunnel åpnet på Bergensbanen i 1970, ble store deler av gamlelinja langs fjorden liggende ubrukt. I dag kan strekningen mellom Rødberg og Langhelle følges til fots, men på eget ansvar. Du vil nemlig passere åtte usikrede tunneler på veien. Den lengste er 1293 meter lang. Turen går gjennom gammel edelløvskog og forbi bratte elvekløfter.

Store Rødberg tunnel
Rett etter nordenden til tunnelen på Gamle Vaksdalsvegen går det en gjengrodd sti ned fjellsiden. Stien følger elva og leder ned til fjorden hvor du vil få øye på den gamle jernbanetraseen. Ikke gå inn i de avsperrede åpningene i fjellet, for disse leder inn til en trafikkert tunnel. Følg i stedet traseen til høyre og fortsett inn i den nesten 1,3 kilometer lange Store Rødberg tunnel. Tunnelen ble åpnet i 1924 og erstattet gamletraseen fra 1883.

Hana vokterbolig
Midt i tunnelen vil du passere en stor åpning til venstre. Her kan du ta en avstikker og møte igjen den eldste traseen og en kort tunnel med en hytte i. Det går en myte om at gullet fra Norges Bank skulle gjemmes her under annen verdenskrig. Rett etter du kommer ut av den lange tunnelen, må du inn i en ny. Denne er mer et overbygg med store åpne buer vendt mot fjorden. Vossebanen fortsetter som sti en halv kilometer til du passerer en gammel vokterbolig til høyre.

Stavenesli stoppested
Vossebanen fortsetter som grusvei frem til den 334 meter lange Hana tunnel. I stedet for å gå inn, kan du følge den eldste delen av Vossebanen før omleggingen i 1927. For å unngå å krysse hagen til huset i gamletraseen, går du først inn i tunnelen og deretter ut på venstre side i tverrslaget. Du vil passere et spennende område gjennom store fjellskjæringer før stien leder ut i den nyere traseen. De to neste tunnelene er relativt korte. Etter den siste kommer du til Stavenesli stoppested. Stasjonsbygningen er for lengst revet, men du kan se rester etter plattformen til høyre.

Sandvik-tunnelene
De neste tunnelene er Sandvik 2 og I, henholdsvis 20 og 29 meter lange. Før du kommer til den siste, vil du se to tunnelåpninger ved siden av hverandre. Den til høyre er den nyeste og ble åpnet i 1926. Velg heller den til venstre, som ligger nærmere fjorden. Da vil du følge den eldste delen av Vossebanen. Etter et par kilometer ankommer du turens siste tunnel, nemlig Kråkeberget. Denne er avstengt fordi den leder inn til en operativ del av Bergensbanen. Du kan allikevel følge den noen meter inn til du når sperringen. Fortsett på utsiden av tunnelen på sti ved å passere en av de bueformede åpningene. Stien fortsetter som grusvei og leder opp til E16.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Nor-Way Bussekspress (Sognefjordekspressen og Øst–Vestekspressen) til Rødberg holdeplass som går tre ganger daglig. Kommer du med bil fra Bergen, tar du av til Trengereid i rundkjøringen. Fortsett på Vaksdalsvegen til høyre og kjør inn i tunnelen. Du kan parkere ved nedgangen til turstien på venstre side når du kommer ut av tunnelen.

Hjemreise
Buss 950 mot Bergen og Nor-Way Bussekspress (Sognefjordekspressen og Øst–Vestekspressen) fra Langhelle holdeplass. Bussene stopper også på Rødberg holdeplass.