Du er her: Forside / Bergensbanen / Rallarvegen Hallingskeid–MyrdalTurtips

Rallarvegen Hallingskeid–Myrdal

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
17 km 4 timer Grusvei Middels Fottur
Rallarvegen ble oppført på slutten av 1800-tallet for å transportere utstyr og materiell til byggingen av Bergensbanen. I dag er vegen mest kjent som en populær sykkelrute fra Haugastøl til Flåm. Delen mellom Hallingskeid og Myrdal er nok den vakreste, spesielt gjennom det spektakulære Klevagjelet.
Klevagjelet. Foto: Alexander Vestrum
Hallingskeid er ikke som de andre stasjonene på Bergensbanen. Perrongen ligger nemlig i et 318 meter langt snøoverbygg 1110 meter over havet. Den opprinnelige stasjonsbygningen brant ned 22. oktober 1960. Et spektakulært fjellandskap åpner seg opp når du går ut døra fra overbygget. Følg den bratte stien omtrent 400 meter nedover, og du vil møte på Rallarvegen.

Mange tunneler
Følg skiltene mot Myrdal slik at du får jernbanen til høyre. Denne delen av Rallarvegen er nokså smal, men ligger i et lettgått terreng. Du vil passere flere snøoverbygg mens du vandrer langs Bergensbanen. Dette er nemlig et værhardt område med mye snø om vinteren, så hele 26 tunneler og overbygg ligger langs det 13 kilometer lange sporet mellom Hallingskeid og Myrdal.

Klevagjelet
Du følger Grøndalsvatnet til venstre for veien. Etter fire kilometer ankommer du nordenden av vannet hvor det går en alternativ rute vestover til Myrdal og Upsete. Ikke følg denne, men fortsett videre på Rallarvegen langs elva, som etterhvert vil renne ut i Klevavatnet. Når du har passert vannet, krysser Rallarvegen Bergensbanen gjennom en kort tunnel. Du ankommer nå turens høydepunkt, nemlig det spektakulære Klevagjelet og den vakre steinhvelvbrua som har et spenn på 35 meter. Klevabrua er mye omtalt i Jan Guillous «Brobyggerne» – selve mesterverket som skulle bygges på Bergensbanen. Du vil nå forlate jernbanen og følge Moldåna et stykke ned det bratte Klevagjelet.

Seltuft
Vær forsiktig når tar fatt på de bratte bakkene ned Klevagjelet. Området er særdeles vakkert med Moldånas ville stryk og fosser som renner ut fra fjellet gjennom store hull. Veien vil flate ut etter en kilometer. Legg merke til elvas grønnaktige skjær i bunnen av gjelet. Du krysser Moldåna over ei trebru og fortsetter langs Rallarvegen i et smalt og bratt område. Etter en halv kilometer vil landskapet åpne seg opp og du vil få fin utsikt over det store Seltuftvatnet. Rallarvegen svinger seg bratt nedover fjellet til den flater ut ved Seltuft. Legg merke til hvordan veien er murt opp langs den bratte fjellsiden. Du ankommer nå et veikryss. Stien til høyre leder til Aurlandsdalen, men det er en tur på hele 18 kilometer.

Vatnahalsen høyfjellshotell
Rallarvegen vil følge Seltuftvatnet tett i et område med flere hytter. Deretter fortsetter veien i et nytt bratt parti gjennom dype fjellskjæringer på begge sider. Du starter nå på nedstigningen til Reinungavatnet. Rallarvegen fortsetter på sørsiden av vannet frem til du møter på Flåmsbana på høyre hånd. Følg sporet et stykke til du ankommer Vatnahalsen høyfjellshotell. Her kan du ta en pause før du starter på den bratte stigningen opp til Myrdal stasjon. Ved hotellet ligger også Vatnahalsen holdeplass på Flåmsbana.

Flåmsdalen
Du får fin utsikt ned til Flåmsdalen på turen opp til Myrdal. Fossefallene fra Kjosfossen og Kårdalsfossen er også godt synlige fra Rallarvegen. Ser du opp til venstre, vil du få øye på overbygget til Bergensbanen. På høyre hånd ser du Flåmsbana følge den stupbratte fjellsiden ned Flåmsdalen. Flåmsbana er den bratteste jernbanestrekningen i Norge med persontrafikk hvor stigningen er på opptil 55 promille. Omtrent en kilometer fra Myrdal stasjon vil du passere krysset hvor Rallarvegen fortsetter ned til Flåm. Den stupbratte veien som går sikksakk ned Myrdalsberget er en attraksjon i seg selv.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Bergensbanen fra Oslo S eller Bergen.

Hjemreise
Bergensbanen til Oslo S eller Bergen, Regiontog (Vossabanen) til Bergen.