Du er her: Forside / Vestfoldbanen / BergstienTurtips

Bergstien

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
3 km 1 time Sti, Jernbane Lett Fottur
Bergstien er en kulturhistorisk sti rundt Berg fengsel – tidligere Berg interneringsleir. Informasjonstavler langs rundturen formidler de grusomme historiene fra Berg under krigen. Hundre meter av stien går langs en nedlagt del av Vestfoldbanen.
Gamlelinja. Foto: Erlend Garåsen
Det enkleste er å starte fra parkeringen til Berg fengsel og følge gang- og sykkelveien sørover i retning sentrum. Etter 700 meter tar du til høyre og følger stien inn i skogen. Følg bekken til du kommer ned til den nordlige utgangen av jernbanetunnelen. Her er det satt opp en informasjonstavle om Jarlsberg Brænneri, som produserte store mengder sprit for 200 år siden. Bønder leverte korn og poteter til brenneriet og fikk halvparten av betalingen i sprit.

Sendt til Auschwitz
Stien fortsetter nordover på oversiden av det gamle brenneriet, parallelt med jernbanen. Den neste tavla forteller en mer dyster historie. Her kan du lese om de 600 jødiske fangene som kom til Berg. 230 av dem ble sendt med toget herfra til Oslo og videre til Auschwitz med skip. Kun syv overlevde. 70 jødiske fanger ble igjen på Berg ettersom de var gift med ikke-jødiske kvinner.

Velkomsten
De neste tavlene forteller om gamleveien til Berg og det hvite huset fra 1830, som fungerte som administrasjonsbygning for leiren. Stien følger deretter det nedlagte sporet til Vestfoldbanen. Ved plattformen er det satt opp en ny tavle om «velkomsten» de jødiske fangene fikk når de steg av toget her. Et hvert rømningsforsøk fikk ikke bare konsekvenser for fangene, men også resten av familien. De ville alle bli skutt.

Nedlagt spor
De neste hundre meterne går langs skinnegangen, som var i bruk frem til dobbeltsporet åpnet i 2011. Deretter fortsetter stien oppover i terrenget forbi tavler om plante- og dyrelivet i dette området, samt de 27 gravhaugene. Det eldste funnet herfra er en steinøks fra 2400–1100 år fvt. Vær forsiktig når du åpner porten, for gjerdet er nemlig elektrisk!

Grufulle historier
Stien svinger brått til høyre før den vender tilbake mot parkeringsplassen. Når du kommer til toppen av bakken, får du fin utsikt mot Jarlsberg. De siste tavlene forteller om de grufulle forholdene i leiren. En av de verste handlingene ble utført av befal og lagfører Johan Kristoffer Hüttner. I landssvikoppgjøret ble han dømt til livsvarig straffearbeid. Berg var den eneste fangeleiren drevet av nordmenn, og den ble regnet som den aller verste og mest brutale.

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Vy Regiontog R11 (Eidsvoll–Skien) til Tønsberg. Buss 02 fra Tønsberg rutebilstasjon til Berg søndre. Parkeringsplassen er merket «Parkering Bergstien».