Banner
Lukk kartLukk kart
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Du er her: Forside / Vestfoldbanen / Kyststien på VestfoldbanenTurtips

Kyststien på Vestfoldbanen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
14 km 3 timer Grusveier/asfalt Middels Fottur
Etter at det nye dobbeltsporet stod ferdig mellom Holm og Nykirke i slutten av 2016, ble gamlelinja langs kysten liggende ubrukt. 4. november 2018 ble syv kilometer av traséen omgjort til turvei og er nå en del av kyststien i Vestfold.
Kyststien. Foto: Alexander Vestrum
Kyststien. Foto: Alexander Vestrum
Før turveien over jernbanelinja ble åpnet november 2018, var kyststien brutt mellom Sande og Holmestrand. Tidligere måtte en gå langs gamle E18 på trafikkert vei eller følge en bratt sti opp fjellsiden og krysse jernbanen på et usikret område. I dag er syv kilometer av den gamle jernbanetraséen innlemmet i kyststien og gjort universelt utformet.

Gamle Holmestrand stasjon
Ankommer du Holmestrand med toget, går du ut nordre utgang mot kollektivterminalen. Her lå tidligere den gamle jernbanestasjonen fra 1881, en gul toetasjes bygning som ble revet i 2016. Fortsett nordover forbi parkeringsplassen og kryss veien. Grusveien som fortsetter videre langs kysten er den nye kyststien.

Tvillingbru holdeplass
Etter en kilometer passerer du flere hus på venstre hånd. Her lå tidligere Tvillingbru holdeplass som ble lagt ned i 1945. Et par hundre meter lenger fremme ligger «Tvillingbru rasteplass» hvor det er satt opp en klatreinstallasjon for barn. Her finnes det også noen benker langs vannet om du ønsker en pause.

Husdalen holdeplass
Etter en kilometer svinger traséen jevnt til høyre. De to avlange husene til venstre på andre siden av veien har blitt omtalt som «tyskerbrakkene». De to bygningene ble flyttet fra Grefsrudleiren i 1946–47. 20 slike brakker ble bygget opp sommeren 1940 for å innlosjere de tyske okkupasjonssoldatene. Leiren lå like sør for Holmestrand, og kun tømmerbygningen «Casino» står igjen i dag. Omtrent en kilometer videre passerer du Husdalen holdeplass som ble lagt ned i 1970.

Smørsteintunnelen
Etter en skarp sving forsvinner kyststien inn i den 288 meter lange Smørsteintunnelen. Denne stod ferdig i 1921 etter at det store Smørsteinraset tok med seg store deler av jernbanelinja og en vokterbolig i 1918. Ser du godt etter, kan du få øye på rester etter den opprinnelige traséen på høyre side før tunnelåpningen. Du trenger ingen lykt før du går inn i tunnelen, for denne er vakkert lyssatt med både hvitt og farget lys.

Smørstein stoppested
Kyststien fortsetter på vestsiden av gamle E18 når du kommer ut av tunnelen. Smørstein stoppested lå til høyre rett før du passerer veikrysset og hadde egen stasjonsbygning. Denne ble revet etter at stoppestedet ble lagt ned i 1978. Du vil nå bevege deg lenger vekk fra veien og høyere opp i terrenget. Etter en høy fjellskjæring ankommer du Bogen. Klatrer du opp til utsiktspunktet, vil du få flott utsikt over fjorden. Her finnes det også benker.

Øgarden
Etter to kilometer ender kyststien i et kryss. Her lå tidligere Øgarden holdeplass frem til 1978. Ta til høyre og og fortsett rett frem etter du har krysset gamle E18. Følg Gamleveien videre nordover. Du går nå på den opprinnelige kyststien før jernbanestrekningen ble lagt ned. På veien mot Sande vil du passere et idyllisk hytteområde med mange små hus og hager.

Holm stasjon
Ønsker du en avstikker opp til Holm stasjon, følger du E18 i krysset du passerer før du når bunnen av en bakke. Etter 150 meter tar du til venstre opp Skjervikveien. Når grusveien svinger til høyre og fortsetter i en rett linje, følger du en eldre del av Vestfoldbanen. Denne ble lagt ned da det nye dobbeltsporet åpnet mellom Bergsenga og Holm i 2001. På veien passerer du også Holm stasjon som ble lagt ned i 1978. Stasjonsbygningen ble revet to år senere. Ta til høyre og gå ned til hovedveien igjen. Følg gang- og sykkelstien videre til du ankommer Sande stasjon etter fire kilometer.

Sande stasjon
Sande stasjon ligger rett til venstre ved kollektivterminalen. Ønsker du en matpause i Sande, fortsetter du 300 meter videre på Revåveien. Den hvite bygningen på høyre hånd er den tidligere stasjonsbygningen i Sande. Kroa Stasjonsgaarden er absolutt verdt et besøk. I andre etasje finner du eldre bilder av både Vestfoldbanen og Sande stasjon.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Vy regiontog R11 (Eidsvoll–Oslo S–Skien). Bane Nor Eiendom har parkeringsplasser utenfor stasjonen som er avgiftsbelagte.

Hjemreise
Vy regiontog R11 (Eidsvoll–Oslo S–Skien).