Du er her: Forside / Vestfoldbanen / Kyststien på VestfoldbanenTurtips

Kyststien på Vestfoldbanen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
14 km 3 timer Asfalt, Grusvei Middels Fottur
Etter at det nye dobbeltsporet stod ferdig mellom Holm og Nykirke i slutten av 2016, ble gamlelinja langs kysten liggende ubrukt. 4. november 2018 ble syv kilometer av traseen omgjort til turvei og er nå en del av kyststien i Vestfold.
Kyststien. Foto: Alexander Vestrum
Før turveien over jernbanelinja ble åpnet november 2018, var kyststien brutt mellom Sande og Holmestrand. Tidligere måtte en gå langs gamle E18 på trafikkert vei eller følge en bratt sti opp fjellsiden og krysse jernbanen på et usikret område. I dag er syv kilometer av den gamle jernbanetraseen innlemmet i kyststien og gjort universelt utformet.

Gamle Holmestrand stasjon
Ankommer du Holmestrand med toget, går du ut nordre utgang mot kollektivterminalen. Her lå tidligere den gamle jernbanestasjonen fra 1881, en gul toetasjes bygning som ble revet i 2016. Fortsett nordover forbi parkeringsplassen og kryss veien. Grusveien som fortsetter videre langs kysten er den nye kyststien.

Tvillingbru holdeplass
Etter en kilometer passerer du flere hus til venstre for veien. Her lå tidligere Tvillingbru holdeplass, som ble lagt ned i 1945. Et par hundre meter lenger fremme ligger «Tvillingbru rasteplass» hvor det er satt opp en klatreinstallasjon for barn. Her finnes det også benker langs vannet om du ønsker en pause.

Smørsteintunnelen
Etter en skarp sving forsvinner kyststien inn i den 288 meter lange Smørsteintunnelen. Du trenger ingen lykt før du går inn i tunnelen, for denne er vakkert lyssatt med både hvitt og farget lys.

Smørstein stoppested
Kyststien fortsetter på vestsiden av gamle E18 når du kommer ut av tunnelen. Smørstein stoppested lå til høyre rett før du passerer veikrysset og hadde egen stasjonsbygning. Du vil nå bevege deg lenger vekk fra veien og høyere opp i terrenget. Etter en høy fjellskjæring ankommer du Bogen. Klatrer du opp til utsiktspunktet, vil du få flott utsikt over fjorden.

Øgarden
Etter to kilometer ender kyststien i et kryss. Ta til høyre og og fortsett rett frem etter du har krysset gamle E18. Følg Gamleveien videre nordover. Du går nå på den opprinnelige kyststien før jernbanestrekningen ble lagt ned.

Sande stasjon
Sande stasjon ligger rett til venstre ved kollektivterminalen. Ønsker du en matpause i Sande, fortsetter du 300 meter videre på Revåveien. Den hvite bygningen til høyre er den tidligere stasjonsbygningen i Sande. Stasjonsgaarden Kafé & Bar er absolutt verdt et besøk. I andre etasje finner du eldre bilder av både Vestfoldbanen og Sande stasjon.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Vy regiontog R11 (Eidsvoll–Oslo S–Skien). Bane Nor Eiendom har parkeringsplasser utenfor stasjonen som er avgiftsbelagte.

Hjemreise
Vy regiontog R11 (Eidsvoll–Oslo S–Skien).