Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / Sandbekkbanen / Vandretur langs SandbekkbanenTurtips

Vandretur langs Sandbekkbanen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
2 km 1 time Grusvei, Sti Lett Fottur
Sandbekkbanen var en smalsporet jernbane som fraktet mineraler fra gruvene til Rekefjord i Sokndal. To kilometer av den øvre delen er gjort om til en idyllisk turvei, som følger Ålgårdselva tett.
Sandbekkbanen. Foto: Alexander Vestrum
Sandbekkbanen. Foto: Alexander Vestrum
Sandbekkbanen var i drift i perioden 1917–1965 og fraktet mineraler fra Sandbekk gruver til Rekefjord i Sokndal. I dag fremstår den øvre delen av jernbanetraseen som en idyllisk turvei langs elva Ålgårdselva. Resten av traseen frem til Hauge i Dalane er gjort om til asfaltert gang- og sykkelvei.

Startpunkt
Kommer du med bil, bør du starte på Sandbekk og vandre nedover mot Åmodt. Reiser du i stedet kollektivt, er det enklere å starte fra Åmodt og vandre opp til Sandbekk. Da får du også gått litt på sykkelveien, som er lagt over jernbanetraseen fra Hauge i Dalane. Turen kan fint kombineres med en tur langs Blåfjellbanen opp til Blåfjell gruver.

Sandbekk
Sandbekk er et spennende sted. De fleste av industribygningene står der fortsatt, og den store, hvite bygningen med det kantede taket var opprinnelig det mekaniske verkstedet. Du bør egentlig starte fra Dr. Jebsen Stoll. Den finner du ved å følge veien hundre meter sørover langs elva og ta første vei til venstre. På toppen av bakken ser du gruveinngangen, jernbanespor og andre interessante rester. Her ble mineralene ilmenitt og magnetitt fraktet til Rekefjord, men fra 1937 ble ilmenitten transportert med taubane til Jøssingfjord i stedet. Du kan se en av mastene til taubanen til høyre for stollinngangen.

Sandbekkbanen
Fortsett tilbake der du kom fra. Før du runder den krappe svingen, kan du se rester etter perrongen til høyre. Dette er også et fint utsiktspunkt over resten av industriområdet. Når du kommer ned til krysset, fortsetter du rett frem og følger grusveien sørover langs elva. Nå vandrer du i den nedlagte jernbanetraseen. Langs veien ligger det fortsatt rester etter både skinner og jernbanevogner. Hold hele tiden mot høyre når du går nedover.

Idyllisk parti
Etter noen hundre meter går Sandbekkbanen over fra grusvei til sti. Denne delen er nok den mest idylliske. Husk å lukke igjen alle portene du passerer. Hvis det har regnet, vil du se at bekken til venstre for traseen er nokså rødfarget. Det skyldes jernmalmen fra gruvene som ilmenitt og magnetitt er utvunnet fra. Jernbanen fortsetter gjennom dype fjellskjæringer før den går inn i en kort jernbanetunnel. Den er ikke særlig mørk, så du trenger ingen lykt. Etter 500 meter munner stien ut i Mydlandsveien, men du kan følge traseen et lite stykke videre til venstre for denne.

Blåfjellbanen
Når du kommer frem til krysset, kan du velge om du vil følge Sandbekkbanen langs gang- og sykkelstien til høyre eller rusle langs Blåfjellbanens trasé til Blåfjell gruver mot venstre. Blåfjellbanen var opprinnelig åtte kilometer lang og fraktet malm fra Blåfjell til Rekefjord, men ble lagt ned allerede i 1875. I dag fremstår den øvre delen opp til gruvene som en vakker turvei forbi Ruggesteinen – Nord-Europas største bevegelige steinblokk.

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Buss 89 fra Egersund til Hauge i Dalane. Følg gang- og sykkelstien, som er lagt over jernbanetraseen, halvannen kilometer til du krysser elva Sokna. Ta til venstre og gå 500 meter til du ser jernbanetraseen til høyre. Kommer du med bil, parkerer du på Sandbekk. Kjører du fra Stavanger, tar du av på fylkesvei 32 fra Helleland. Eller fylkesvei 44 fra Flekkefjord om du kommer fra Kristiansand. Det er skiltet til Sandbekk når du krysser Sokna vest for sentrum.