Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / Hafslundbanen / Glommastien på HafslundbanenTurtips

Glommastien på Hafslundbanen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
4 km 1 time Asfalt, Grusvei Lett Fottur
Fra Hafslund kan du følge jernbanetraseen til Norges første elektriske, normalsporede jernbane som turvei. Du passerer informasjonstavler om industrihistorien langs Glomma og en liten tunnel før turen ender ved brua over Sandesund.
Hafslundbanen. Foto: Erlend Garåsen
Hafslundbanen. Foto: Erlend Garåsen
Den 5,5 kilometer lange Hafslundbanen grenet ut fra Hafslund holdeplass på Østfoldbanen og fortsatte langs Glomma ned til Hafslundkaia ved Sundløkka. Industribanen transporterte råvarer og produkter for Hafslund karbidfabrikk og var Norges første elektriske, normalsporet jernbane. Etter at skinnene ble fjernet i 2001 har store deler av traseen blitt omgjort til en flott turvei langs Glomma.

Glommastien
Turveien starter rett under brua ved Sarpefossen. Krysser du Glomma fra Sarpsborg, tar du første avstikker til venstre etter du har passert brua. Da kommer du inn på Glommastien. Tidligere gikk sporet i en skarp venstresving fra Hafslund holdeplass før den krysset Østfoldbanen under brua.

Sarpefossen
Etter hundre meter kan du lese om historien til både papirfabrikken og jernbanen på tavla om Sarpefossen. De to industriherrene Partington og Kellner bygde fabrikken i 1891, som ble Norges største industrikonsern frem til 1960-årene. Sarpefossen er Europas største foss målt i vannføring. I 1899 åpnet Hafslund kraftverk her som produserte strøm til karbidfabrikken, senere Hafslund smelteverk.

Hafslund smelteverk
Turveien fortsetter langs Glomma en kilometer forbi fabrikkene til Glomma Papp før den ender ut i riksveien. Tidligere fortsatte Hafslundbanen over jordet på andre siden av veien før den svingte til høyre og passerte fabrikklokalene til smelteverket. Du må derfor følge gang- og sykkelstien langs riksveien en kilometer.

Kort tunnel
Glommastien fortsetter til høyre i bunnen av bakken. Etter du har krysset riksveien i undergangen passerer du en liten tunnel. Tidligere gikk den gamle hovedveien over her. Fra tunnelen kan du følge jernbanetraseen som turvei helt til den passerer under motorveibrua etter halvannen kilometer. Dette er utvilsomt den vakreste delen av Hafslundbanen.

Domberg
Etter du har passert et par fjellskjæringer følger stien Glomma tett. Her kan du sette deg ned på benkene og nyte utsikten. Eller du kan lese om landskapet nedenfor fossen på informasjonstavla. I følge tavla antas det at det var her ved Domberg at kong Olav Haraldson kom i land for å grunnlegge byen Borg i 1016.

Sundløkka
Glommastien svinger til venstre og følger ikke jernbanetraseen under Sandesundbrua. Derfor kan du følge stien langs Glomma i stedet eller ta første vei til høyre når du kommer til et kryss. Da kommer du ned til Hustangen. Runder du odden, kommer du ned til Hafslund kai hvor jernbanen endte. Her finnes det fortsatt synlige jernbanespor på kaia. Hvis du ønsker en rundtur, kan du krysse Glomma på gang- og sykkelstien langs E6 og fortsette på Glommastien på andre siden tilbake til Sarpsborg.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Vy regiontog R20 (Oslo S–Halden–Gøteborg) til Sarpsborg. Fra togstasjonen må du gå halvannen kilometer østover og krysse brua over Glomma. Fra Fredrikstad kan du ta buss 2 til Hafslund.