Du er her: Forside / Valdresbanen / Valdresbanen på skiTurtips

Valdresbanen på ski

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
46 km 8 timer Skiløype Middels Skitur
Om vinteren er det preparerte skiløyper over jernbanesporet til Valdresbanen mellom Eina og Dokka. Du kan velge en kortere tur fra Eina til Trevatn eller fortsette hele veien frem til Dokka i nedoverbakker.
Langs Skjelbreida. Foto: Erlend Garåsen
Terrenget mellom Eina og Skrukli er flatt og går langs innsjøene Skjelbreida og Trevatna. Deretter blir det over to mil med nedoverbakker hele veien til Odnes med flott utsikt over Randsfjorden. De siste kilometerne frem til Dokka går stort sett i flatt terreng. I februar holdes det årlige «Gå'ta Banen»-arrangementet med suppestasjoner for skiløperne på alle jernbanestasjonene mellom Eina og Dokka.

Eina–Trevatn
Den første strekningen mellom Eina og Trevatn stasjon er åtte kilometer lang og egner seg som en enkel tur for hele familien. Etter et par hundre meter passerer du faktisk et blinkende lyssignal som fortsatt er i drift, for denne delen av Valdresbanen er enda ikke formelt lagt ned. Turen fortsetter langs sørsiden av innsjøen Skjelbreida før den går gjennom et område med barskog.

Trevatn–Skrukli
De siste kilometerne til Trevatn stasjon går slakt nedover, så her kan du sette opp farten. Du får fin utsikt til innsjøen Trevatna når du kommer frem til den røde stasjonsbygningen. Her kan du sette deg ned på perrongen for en matpause før du fortsetter eller snur og returnerer til Eina. Turen går videre langs innsjøens vestside nesten hele veien frem til Skrukli, som du ankommer etter seks–syv kilometer.

Skrukli–Hov
Stasjonsbygningen på Skrukli er dessverre revet. Men til gjengjeld får du fine nedoverbakker med flott utsikt til Randsfjorden om du fortsetter videre til Hov. Dette er en lett strekning på åtte kilometer. På Hov stasjon kan du ta en pause på perrongen før du fortsetter, men vis hensyn ettersom stasjonen er bebodd. Det går buss til Oslo og Dokka om du ønsker å avslutte turen her.

Hov–Odnes
Turen fortsetter gjennom barskog i nedoverbakker forbi stasjonsområdet til Bjørnerud. Du krysser fylkesveien to ganger. Først over en lang jernbanebro og neste gang over en usikret planovergang. Her må du se deg godt for før du krysser veien. Du passerer stasjonsbygningen til Fluberg på venstre side før løypa følger Randsfjorden tett. Etter 16 kilometer ankommer du Odnes stasjon. Her kan du sette deg ned på perrongen før du fortsetter de siste kilometerne frem til Dokka.

Odnes–Dokka
Turen fortsetter i flatt terreng langs Randsfjorden. De siste kilometerne følger elva Dokka til du ankommer stasjonen med samme navn. Stasjonsområdet er godt bevart, og om sommeren står det dresiner parkerte her som du kan leie. Du finner noen spisesteder i sentrum, og Dokka camping leier ut hytter om vinteren hvis du trenger overnatting.

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Vy lokaltog L3 (Oslo S–Nittedal–Gjøvik) til Eina stasjon.

Hjemreise
Buss 126 går direkte fra Dokka til Oslo bussterminal. Denne stopper også på Odnes, Fluberg, Fall og Skruklivegen.