Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / Setesdalsbanen / Setesdalsbanen langs GåseflåfjordenTurtips

Setesdalsbanen langs Gåseflåfjorden

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
16 km 3 timer Asfalt, Grusvei Middels Fottur
Setesdalsbanens trasé mellom Kile og Røyknes er i dag en skiltet sykkelrute, men det kan også fint følges til fots. Du bør ta med deg refleksvest og lykt siden flere jernbanetunneler må passeres.
Gåseflåfjorden. Foto: Erlend Garåsen
Gåseflåfjorden. Foto: Erlend Garåsen
Før Setesdalsbanen ble nedlagt i 1962, var Byglandsfjord endestasjonen på jernbanestrekningen. Da var den over 78 kilometer lang og startet fra Kristiansand. I dag er Setesdalsbanen en åtte kilometer lang museumsbane, som går fra Grovane til Røyknes i Vennesla kommune. Mellom Røyknes og Kile er traseen godt bevart.

Hægeland stasjon
Turen starter ved Hægeland stasjon – eller Kile stasjon som busstoppet heter i dag. Den røde stasjonsbygningen er godt bevart og huser i dag en thairestaurant. Bygningen er nokså lik den ved Grovane stasjon. Faktisk var denne byggestilen karakteristisk for flere av stasjonsbygningene til Setesdalsbanen, tegnet av den kjente jernbanearkitekten Paul Due.

Åsen tunnel
Fortsett sørover og følg sykkelveien som krysser Kilefjorden i en jevn bue. Nasjonal Sykkelrute nr. 3 følger nemlig Setesdalsbanens trasé. Etter du har krysset en tidligere jernbanebro, fortsetter traseen som grusvei langs sørsiden av Kilefjorden. Du ankommer Åsen tunnel etter fire kilometer.

Gamlelinja
Gåseflå tunnel kan nok virke mørkere selv om den er nesten like lang, men det er nok fordi den går i en bue. Du vil få øye på demningen når du kommer ut av tunnelen. Fra demningen og videre sørover vil gamlelinja være godt synlig nedenfor veien mot elva. Her gikk Setesdalsbanen frem til den ble hevet og fulgte traseen du nå går på. Veien videre må du nok dessverre dele med bilene. Det betyr at du bør bære refleksvest når du beveger deg inn i de neste tunnelene.

Iveland stasjon
Du kommer etter hvert frem til Iveland stasjon. Bygningen er nokså lik den ved Hægeland stasjon. Mellom Iveland og Røyknes ble traseen hevet med ti meter i 1920. Byggingen av Nomeland kraftverk medførte at den opprinnelige delen av Setesdalsbanen med tilhørende tunneler står under vann. Den nyere delen fortsetter som en asfaltert vei. Du bør være godt synlig for bilistene når du beveger deg inn i den 207 meter lange Nomeland tunnel. Selv om tunnelen er opplyst, er den nokså smal.

Bortgjemte tunneler
Følg godt med til høyre når du kommer ut av tunnelen. Etter 500 meter fortsetter nemlig Setesdalsbanen som en gjengrodd skogsti. Du vil passere to tunneler. Disse er ikke sikret, så du går på eget ansvar. Etter den siste tunnelen må du følge bilveien de siste hundre meterne frem til Røyknes stasjon. Her finnes det venterom, billettkontor og godsavdeling. Hva med å kjøpe deg kaffe og vafler fra kiosken mens du venter på damptoget til Grovane? Ønsker du i stedet en lengre tur, kan du fortsette langs Otra på østsiden og vandre i tømmerrenna ned til Grovane.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Buss nummer 170 kjører hver time på hverdager fra Kristiansand til Kile (Hægeland) stasjon. Samme linje kjører i motsatt retning fra Evje/Byglandsfjord. Noe færre avganger i helgene.

Hjemreise
Fra Røyknes reiser du med Setesdalsbanen til Grovane som har avganger lørdager og søndager fra kl. 12 mellom 24. juni og 11. august. I høysesongen fra 8. juli til 4. august kjøres det museumstog også på tirsdager, onsdager og torsdager. Kun søndagskjøring fra 1. til 23. juni og 12. august til 8. september. Sjekk sidene til Setesdalsbanens Venner for ruteinformasjon. Fra Grovane stasjon kan du ta buss nummer 31 til Kristiansand som går hver time.

Sponsor: