Banner
Kart
Kontakt
Kontakt
LukkLukk Instillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Du er her: Forside / Dovrebanen / MjøstråkkTurtips

Mjøstråkk

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
14 km 1 timer Grusvei og asfalt Lett Sykkeltur
Mjøstråkk er en 250 kilometer lang sykkelrute som følger Mjøsa rundt. I 2016 åpnet et nytt parti mellom Espa og Minnesund på en nedlagt del av Dovrebanen. Denne delen har blitt universelt utformet og følger Mjøsa tett forbi flotte bade- og rasteplasser.
Mjøstråkk på eldre trasé. Foto: Erlend Garåsen
Mjøstråkk på eldre trasé. Foto: Erlend Garåsen
September 2016 åpnet nye delen av Mjøstråkk mellom Espa og Minnesund. Den 18,6 kilometer lange turveien er en del av «Pilgrimsruta» og det europeiske sykkelnettet «EuroVelo». Fra Strandlykkja og Langset ved Minnesund er Mjøstråkk lagt over en nedlagt den av Dovrebanen, som ble frigitt etter at det nye dobbeltsporet stod ferdig i desember 2015. Ruta følger Mjøsa tett forbi badestrender og idylliske rasteplasser. Vokterboligen på Morskogen stasjon har blitt omgjort til en DNT-hytte hvor det er mulig å overnatte.

Strandlykkja stasjon
Turveien er lagt over den nedlagte jernbanetraseen fra Strandlykkja, omtrent syv kilometer sør for Espa stasjon. Etter du har krysset dobbeltsporet over brua, vil du se den nyetablerte moloen med båtplasser til høyre. Her lå tidligere Strandlykkja stasjon, men nå står det i stedet et servicebygg med toaletter på stasjonsområdet.

Hyppige tog
Du vil følge både dobbeltsporet og Mjøsa tett på grusvei de første kilometerne. Muligheten for «trainspotting» er stor, for på denne delen av Dovrebanen går det hyppige tog. Etter halvannen kilometer vil jernbanen forsvinne inn i en tunnel, og her følger du gamlelinja rundt. Når du har rundet neset, må du dessverre forlate jernbanen en liten stund. Mjøstråkk vil krysse Dovrebanen over ei bru og fortsette som gang- og sykkelsti langs fylkesveien.

Overnatting i vokterbolig
Du vil krysse jernbanen over en tunnel etter et par kilometer. Herfra fortsetter Mjøstråkk i den nedlagte traseen i et idyllisk og avskjermet område med fin utsikt til Mjøsa. Etter halvannen kilometer ankommer du Morskogen stasjon. Her har den gule stasjonsbygningen blitt bevart i tillegg til noen meter med skinnegang. Den største severdigheten er nok vokterboligen til høyre. Her kan du overnatte om du har turistforeningens universalnøkkel, for bygningen har nemlig blitt omgjort til DNT-hytte. Vokterboligen er utstyrt med moderne bad og ligger idyllisk til nær Mjøsa med benker og volleyballbane utenfor.

Korslund tunnel
Fra Morskogen blir underlaget hardere, for traseen videre er asfaltert. Turveien fortsetter langs Mjøsa i et vakkert område gjennom dype fjellskjæringer. Etter et par kilometer vil traseen gå rett inn i Korslund tunnel. Den er bare 115 meter lang og opplyst, så du trenger ingen lykt. Når du kommer ut på andre siden, ankommer du Ørbekk. Her er det anlagt en badeplass og et moloanlegg.

Idyllisk anleggsvei
Mjøstråkk vil krysse jernbanen og fortsette langs fylkesveien. Hvis du følger ruta vil fots, bør du i stedet velge anleggsveien som går videre langs jernbanen og Mjøsa. Når du nærmer deg Minnesundbrua, vil veien bli smalere og mer steinete. Du vil passere under fire bruer før veien ender ut i fylkesveien. Minnevika bru er nok ikke helt ferdig enda, for den vil ikke åpne før i 2023 når det nye dobbeltsporet står ferdig mellom Venjar og Langset.

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Vy Express 123 fra Oslo til Elverum stopper daglig på Espa holdeplass ved E6. Du kan følge Mjøstråkk herfra, men denne delen går ikke på nedlagt jernbanelinje. Kommer du med bil fra Oslo, tar du av fra E6 til Morskogen etter du har passert Minnesundbrua. Etter fem minutter vil du passere den gule stasjonsbygningen hvor det finnes flere parkeringsplasser.

Hjemreise
Det er få bussforbindelser fra Minnesund. Sjekk ruter.no for nærmere informasjon.