Banner
Kart
Kontakt
Kontakt
LukkLukk Instillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Du er her: Forside / Valdresbanen / Dresin på ValdresbanenTurtips

Dresin på Valdresbanen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
24 km 4 timer Jernbane Middels Dresin
Å sykle dresin på Valdresbanen er en flott opplevelse. Du kan leie dresin på Dokka og sykle 24 kilometer til Hov i idylliske omgivelser langs Randsfjorden.
På tur langs Randsfjorden. Foto: Erlend Garåsen
På tur langs Randsfjorden. Foto: Erlend Garåsen
Valdresbanen var en 109 kilometer lang sidelinje til Gjøvikbanen som gikk mellom Eina og Fagernes. Sporet er revet mellom Bjørgo og Fagernes, men du kan leie dresin på Dokka og sykle den 24 kilometer lange strekningen opp til Hov. Randsfjorden vil følge deg tett på store deler av turen. De siste kilometerne opp til Hov vil nok føltes bratt, for her har Valdresbanen en stigning på hele 22 promille.

To muligheter
Dresiner leier du enten på Shell-stasjonen på Dokka eller på Hov stasjon, så du kan starte i begge ender om du vil. Her får du utdelt utstyr som nøkkel og førstehjelpsskrin. For tiden må du ta med egen vest og hjelm som følge av koronapandemien.

Sporvekslere
Du bør trille sykkelen forbi sporvekslerne på Dokka stasjon, for ellers risikerer du å spore av. Deretter kan du ta pedalene fatt og fortsette ferden langs elva forbi Dokkadeltaet naturreservat. Etter noen kilometer vil sporet følge Randsfjorden tett et godt stykke. Dette partiet har nesten ingen stigning og vil oppleves som ganske lett.

Odnes stasjon
Etter et par kilometer vil du passere en perrong på venstre side. Du har nå ankommet Odnes stasjon som faktisk ligger på Valdresbanens laveste punkt. Dessverre er stasjonsbygningen jevnet med jorden, for den brant ned i 2001. Selv om du passerer flere sporvekslere, trenger du ikke å trille dresinen forbi disse.

Fluberg stasjon
Du sykler nå gjennom et svært vakkert parti hvor sporet nærmest går i ett med vannkanten. Etter omtrent fire kilometer vil jernbanen bevege seg vekk fra Randsfjorden og du vil merke at det blir tyngre å sykle. Du vil passere Fluberg stasjon på høyre side. Stasjonsbygningen er i dag bebodd og i private hender. Det er nok derfor det høye gjerdet er satt opp der perrongen tidligere lå. Stasjonsbygningen var opprinnelig ikke rød, men beige.

Usikret planovergang
Vær forsiktig når du krysser den trafikkerte fylkesveien. Her må du gå av og trille dresinen over planovergangen. Neste vei er nok enklere å passere, for det gjør du over en 44 meter lang betongbru. Nå vil du nok kjenne stigningen godt, for du har nemlig begynt på den bratte stigningen opp til Hov stasjon.

Bjørnerud stasjon
Du vil sykle gjennom et øde parti og passere området hvor Bjørnerud stasjon tidligere lå. Stasjonsbygningen er revet, så den forfalne brakka du passerer til høyre er nok bare en gammel dresinbu. Du vil etter hvert komme ut av den avsidesliggende skogen og passere en gård på høyre side. Her lå tidligere Gabrielstugua holdeplass.

Hov stasjon
Etter du har passert en sving, vil en beige bygning med plattform komme til syne. Du har nå ankommet Hov stasjon som ligger 234 meter over havet. Her må du løfte dresinen av sporet og snu. Selv om sporet fortsetter på andre siden av veien, har du ikke lov til å sykle videre. Den delen av Valdresbanen er nemlig ikke nedlagt. Vær forsiktig når du sykler tilbake igjen. Har du får stor fart ned de bratte bakkene, kan du lett spore av.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Buss 126 har direkte forbindelse til Dokka fra Oslo på hverdager og søndager, og buss 110 fra Gjøvik. Kommer du med bil fra Oslo, følger du riksvei 4 til Jaren og fylkesvei 34 videre til Dokka. Du kan parkere gratis i sentrum.