Du er her: Forside / Grimstadbanen / Grimstadbanen langs RoreTurtips

Grimstadbanen langs Rore

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
5 km 1 time Grusvei Lett Fottur
Strekningen langs Rorevannet er den mest bevarte delen av Grimstadbanen. Fra Fjære kan du følge jernbanetraseen som en flott turvei langs det idylliske Rorevannet. Turen ender ved Roresand stoppested hvor restene etter plattformen fortsatt er synlig.
Grimstadbanen langs Rore. Foto: Erlend Garåsen
På slutten av 1800-tallet ble det drevet tømmerfløting på Rorevannet. For å effektivisere tømmertransporten videre ned til Grimstad, ble jernbanen lagt i en lang sløyfe langs vannet. Dette partiet er i dag en populær turvei og tilrettelagt for flere brukergrupper.

Bortgjemt start
Det kan være litt vanskelig å finne starten på turveien, for den begynner i en skarp sving rett før Fjæreveien krysser Sævelibekken. Mellom to betongblokker går det en smal sti gjennom en liten skog. Traseen fortsetter som gårdsvei langs idylliske Holletjern hvor det er satt opp en benk med fin utsikt til vannet.

Roresand stoppested
Du vil krysse Tauleveien etter 700 meter. Jernbanetraseen vil fortsette som en godt opparbeidet grusvei helt frem til Roresand. Etter en stor venstresving må du følge Rorevannet tett de neste to kilometerne gjennom flere fjellskjæringer. Traseen vil ende ut i den trafikkerte fylkesveien og fortsette som gang- og sykkelsti. Etter et par hundre meter fortsetter jernbanetraseen som grusvei i et avskjermet område. Turveien vil ende etter 700 meter. Til venstre i krysset finnes det rester etter plattformen til Roresand stoppested. Det gikk også et sidespor til Resvika ved Roresanden herfra.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Holletjenna holdeplass er kun operativ i skoledagene, så det enkleste er å ta buss 101 (Eydehavn–Arendal–Fevik–Grimstad) til Vikkrysset som ligger en kilometer unna. Følg skiltene mot Grimstad og ta av på Fjæreveien til du møter på turveien. Ekspressbussene fra Oslo og Stavanger stopper på Øygårdsdalen som ligger nær Roresanden. Kommer du med bil, tar du av avkjørsel nummer 78 på E18 og følger skiltene mot Fjære kirke hvor du kan parkere