Banner
Turkart
Kontakt
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / Kragerøbanen / Kragerøbanen til KurdølaTurtips

Kragerøbanen til Kurdøla

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
8 km 2 timer Asfalt, Jernbane Middels Fottur
Den første kilometeren av Kragerøbanen er omgjort til gang- og sykkelsti frem til Eskilt. Resten av traseen består av pukk og vil følge Kragerøvassdraget tett. På veien vil du passere stasjonsbygningen til Merkebekk og en kort jernbanetunnel.
Kryssingsspor. Foto: Erlend Garåsen
Kryssingsspor. Foto: Erlend Garåsen
Turen starter ved Neslandstunet, rett sør for Neslandsvatn stasjon. Her kan du vandre på den nye gang- og sykkelstien som er lagt over det gamle jernbanesporet. Neslandsvannet vil følge deg tett på høyre side til du ankommer Eskilt etter en kilometer. På veien vil du passere servicesenteret som ble satt opp samtidig med sykkelveien. Her finnes både toaletter om benker med utsikt til vannet.

Eskilt holdeplass
Et par meter med skinnegang er fortsatt synlig på bakken der sykkelveien krysser Stengerveien. Eskilt holdeplass lå rett til høyre før krysset. Sykkelveien ender her, men fortsett gjerne rett frem for å titte på jernbanebrua over Heldøla. Du bør ikke forsøke å krysse den, for brua er sperret og usikret.

Heldøla holdeplass
Resten av Kragerøbanen består av pukk helt frem til Saga holdeplass, men det er planer om å gjøre traseen om til en universell utformet turvei. For å komme deg inn på Kragerøbanen igjen, kan du ta til høyre over veibrua og forsøke å ta deg ned til traseen. Det tryggeste er nok å følge fylkesveien en kilometer videre og ta til høyre i krysset. Rett etter brua går den en sti opp til jernbanetraseen. Her lå tidligere Heldøla holdeplass.

Nedre Toke
Du bør ha gode sko når du fortsetter i jernbanetraseen. Underlaget består nemlig av pukk og kan være ubehagelig å gå på over tid. Jernbanen vil gå i en opphøyd hylle i fjellet og følge fylkesveien tett. Du vil få flott utsikt over Nedre Toke på veien. Traseen vil gå i en lang høyresving og fortsette gjennom en lang fjellskjæring i et avskjermet område.

Merkebekk stasjon
Traseen vil følge fylkesveien igjen etter en kilometer. Du må klatre ned og krysse veien etter et par kilometer, for jernbanebrua er nemlig fjernet. Området er ikke bratt, så du kommer deg lett ned. Fortsett på stien langs vannet og ta trappa for å komme deg opp til traseen igjen. Svillene ligger fortsatt på bakken og du kan tydelig se at det lå flere spor her. Du har nemlig kommet frem til Merkebekk stasjon. Både perrongen og den røde stasjonsbygningen er godt bevart. Stasjonsområdet kan virke litt rotete, for det er plassert alt fra gamle biler til båter i jernbanetraseen. Du kommer deg fint forbi.

Kurdøla tunnel
Turen vil fortsette i et øde og stille område. Her vil du følge vannkanten tett et godt stykke. Etter halvannen kilometer vil traseen svinge til høyre og forsvinne inn i den 87 meter lange Kurdøla tunnel. Tunnelen er ikke sikret, så du går inn på eget ansvar. Når du kommer ut på andre siden, ankommer du idylliske Kurdøla hvor turen ender. Jernbanebrua over elva er trygg og solid. Her vil du få flott utsikt til Kurdølsbukta.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Sørtoget stopper på Neslandsvatn stasjon. Følg Stasjonsveien ut fra stasjonen omtrent 400 meter. Kommer du med bil, kan du parkere på stasjonen. Ta av avkjøring 55 fra E18 og følg skiltene mot Drangedal og Neslandsvatn.