Banner
Kart
Kontakt
Kontakt
LukkLukk Instillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Du er her: Forside / Hardangerbana / Sykkeltur på HardangerbanaTurtips

Sykkeltur på Hardangerbana

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
30 km 3 timer Asfalt Middels Sykkeltur
Store deler av Hardangerbana er omgjort til gang- og sykkelsti mellom Voss og Granvin. De lange jernbanetunnelene ved Skjervet er stengt, men til gjengjeld kan du følge gamleveien forbi den spektakulære Skjervsfossen som har et fall på 150 meter.
Skjervsfossen. Foto: Erlend Garåsen
Skjervsfossen. Foto: Erlend Garåsen
Det er over 30 år siden Hardangerbana mellom Voss og Granvin ble nedlagt. Mesteparten av traseen er revet og omgjort til gang- og sykkelsti, men tre kilometer av sporet mellom Voss og Palmafoss er fortsatt i bruk. Herfra fortsetter traseen som en asfaltert sykkelvei frem til Skjervet. Sykkelveien fortsetter på gamleveien forbi den vakre Skjervsfossen. Fra Nesheim stasjon følger sykkelveien stort sett resten av jernbanetraseen frem til Granvin stasjon.

Haugamo holdeplass
Turen starter utenfor Voss stasjon. Følg Uttrågata østover til du krysser elva Vosso etter en kilometer. Hardangerbana vil krysse elva rett ved siden av og følge deg tett til venstre. På andre siden av elva lå den aller første holdeplassen, nemlig Haugamo. Her lå det også et sidespor som ledet bort til meieriet.

Palmafoss stoppested
Følg gang- og sykkelstien videre omtrent en kilometer. Ta til venstre og følg skiltene til Voss Handelspark. Når du når bakketoppen, fortsetter gang- og sykkelstien til venstre og ned til jernbanesporet. Kryss riksveien gjennom undergangen og fortsett på andre siden. Du vil passere en diger godsterminal på høyre side hvor jernbanesporet ender i dag. Her lå tidligere Palmafoss stoppested, men ekspedisjonsbygningen er revet og stasjonsområdet omgjort til vognlastterminal.

Kinne holdeplass
Til venstre vil du få fin utsikt mot Bømoen og fjellene rundt. Kanskje du får øye på et tog? På andre siden av dalen ligger nemlig Bergensbanen. Hardangerbana gikk opprinnelig på andre siden av riksveien, men traseen er ikke synlig i dag. Etter at sporet ble revet, har veien blitt utvidet og lagt over jernbanetraseen. Sykkelveien vil krysse riksveien gjennom en undergang og fortsette på andre siden. Kinne holdeplass lå rett til venstre etter du har nådd den liten bakketoppen. Perrongen lå mellom veien og sporet, men synes ikke i dag. Fra Kinne vil sykkelveien store sett følge jernbanetraseen.

Mønshaug stoppested
Du vil nok merke at det blir tyngre å sykle. I løpet av de neste seks kilometerne vil du få en jevn stigning helt til du ankommer Dalsleitet holdeplass, 259 meter over havet. Neste stoppested på Hardangerbana var Mønshaug. Stasjonsområdet er i dag omgjort til en rasteplass med benker, så her kan du ta deg en hvil før du fortsetter på stigningen. Stasjonsbygningen var et avlangt skur, men både den og perrongen er nok revet for lengst.

Bjørgum holdeplass
Traseen vil gjøre en lang høyresving og fortsette rett sørover. Etter du har krysset ei tidligere jernbanebru, vil sykkelveien bevege seg vekk fra veien og gå i et mer avskjermet område. Bjørgum holdeplass lå til venstre rett etter gangbrua over riksveien. Den bestod kun av en treplattform med et rødt venteskur.

Høyeste punkt
Etter en kilometer vil du passere et bilsenter hvor Mala holdeplass lå. Du vil merke at det blir lettere å sykle, for stigningen vil avta frem til du ankommer Dalsleitet. Her lå Hardangerbanas høyeste punkt. Fra Dalsleitet holdeplass vil det gå slakt nedover. Holdeplassen lå omtrent der veien er utvidet med flere avkjøringsfelter. Flatlandsmo stoppested passeres etter en ny kilometer. I likhet med Mønshaug, bestod ekspedisjonsbygningen av en grønn avlang bygning.

Skjervet stoppested
Riksveien vil forsvinne inn i den fire kilometer lange Tunsbergtunnelen som åpnet i slutten av 2011. Ta til venstre før tunnelen og følg sykkelveien langs gamleveien. Etter du har passert ei rusten jernbanebru, vil du snart få øye på både perrongen og lasterampa til Skjervet stoppested. Fortsetter du litt til, vil du passere Hardangerbanas første tunnel, Skjervet I. Den er bare 60 meter lang, så du trenger ikke å tenne lykta. Neste tunnel er nok atskilling lengre, men den har du heller ikke lov å sykle inn i. Herfra må du fortsette et godt stykke langs gamleveien, men til gjengjeld vil du passere den spektakulære Skjervsfossen.

Skjervsfossen
Du bør stoppe på rasteplassen før du tar fatt på sikksakkveien ned fjellsiden. Parkér sykkelen og følg stien ned til utsiktspunktet. Her kan du se Skjervsfossen fra oversiden, som har et fall på 150 meter. Sjekk gjerne bremsene før du starter på nedstigningen, for bakkene er svært bratte. På veien ned til den første svingen, vil du få øye på et kort parti av Hardangerbana mellom to tunnelåpninger. Fra Skjervet går nemlig jernbanen gjennom tre tunneler langs fjellsiden, og den lengste er på 1101 meter. Du bør stoppe ved brua der veien krysser Storelvi. Ta avstikkeren bort til «Dusjen» som ligger ved selve foten av Skjervsfossen. Er elva stor, vil du nok faktisk få deg en liten dusj.

Gjengrodd avstikker
Du må følge gamleveien omtrent fire kilometer til den ender ut i riksveien. Kryss veien gjennom undergangen og fortsett på den smale veien i retning Nesheim. Etter du har passert en campingplass, vil du krysse Hardangerbana under en delvis demontert jernbanebru. Har du terrengsykkel, kan du ta en avstikker og følge jernbanetraseen et stykke tilbake i retning Voss. Den er nok temmelig gjengrodd, men det finnes rester etter både sviller og master underveis.

Nesheim stasjon
Sykkelveien fortsetter på jernbanetraseen etter du har passert brua. Det gule huset du ser til høyre er tidligere Nesheim stasjon. Dette er den eneste av Hardangerbanas bevarte stasjonsbygninger. Pakkhuset og perrongen er også i god behold. Stasjonsbygningen på Nesheim var faktisk den største, for den tjente også som stasjonsmesterbolig. Hvis du trenger en liten pause, kan du sette deg på benkene som er satt opp utenfor stasjonen og langs traseen.

Selland holdeplass
Sykkelveien vil følge Granvinsvatnet tett de neste fem kilometerne og passere noen dype fjellskjæringer. Dette er et meget vakkert parti av Hardangerbana. Etter tre kilometer vil du passere Selland holdeplass. Holdeplassen lå rett etter du har passert den andre av to nærliggende jernbanebruer.

Usikret jernbanebru
Når du ankommer sørenden av Granvinvatnet, må du ta til venstre og følge gang- og sykkelstien på andre siden av elva. Jernbanebrua over Granvinelva er nemlig sperret. Rett før brua lå den siste holdeplassen før endestasjonen, nemlig Kollanes. Sykkelveien vil passere under den usikrede jernbanebrua og følge elva tett før den krysser sideelva Hyrpo. Du kommer inn på jernbanetraseen igjen ved å ta til venstre rett før brua.

Granvin stasjon
Den siste kilometeren av Hardangerbana går delvis på grus og asfalt. Du vil krysse tre elver før du ankommer stasjonsområdet til Granvin, endestasjonen på Hardangerbana. Det er bygget boliger på stasjonsområdet, så det finnes dessverre ikke så mange gjenværende rester av Granvin stasjon. Stasjonsbygningen bestod av en avlang trebygning og ble revet i 2001. Jernbanesporet fortsatte opprinnelig frem til kaia ved Eide. Her ble gods omlastet til skip på Hardangerfjorden.

Avslutning
Om sommeren kan du avslutte turen med et bad i Granvinsfjorden. Rett nedenfor stasjonsområdet ligger det nemlig en flott langgrunn sandstrand. Du kan ta deg en velfortjent matbit ved Jaunsen Gjestgjevarstad hvor du også kan overnatte. Vil du ikke sykle hele veien tilbake til Voss, kan du ta sykkelen med deg på bussen til Voss.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Vy regiontog (Bergen–Voss–Myrdal) eller Bergensbanen til Voss stasjon.

Hjemreise
Buss 925 eller 990 til Voss fra Granvin terminal.