Banner
Lukk kartLukk kart
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Du er her: Forside / Setesdalsbanen / Tømmerrenna og SetesdalsbanenTurtips

Tømmerrenna og Setesdalsbanen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
11 km 3 timer Tømmerrenne Middels Fottur
Å vandre i tømmerrenna er en unik opplevelse. Du reiser med Setesdalsbanen fra Grovane til Røyknes og følger tømmerrenna tilbake igjen. Siden den øvre delen av renna er stengt, må du gå omveien via Kringsjå kraftstasjon som er en attraksjon i seg selv.
Tømmerrenna. Foto: Erlend Garåsen
Tømmerrenna. Foto: Erlend Garåsen
For mange er nok Setesdalsbanen mest kjent som den åtte kilometer lange museumsbanen mellom Grovane og Røyknes i Vennesla kommune. Før banen ble nedlagt i 1962, strakk Setesdalsbanen seg helt opp til Byglandsfjord. Da var den over 78 kilometer lang og startet fra Kristiansand.

Reise tilbake i tid
Å ta Setesdalsbanen i dag er som en reise tilbake i tid. Det er alltid et yrende folkeliv på Grovane stasjon de dagene det kjøres museumstog om sommeren. Museumstoget består av gamle teakvogner trukket av et damplokomotiv. Ta plass og finn deg helst en vindusplass på høyre side i toget. Etter at konduktøren blåser i fløyta, rykker det nok litt når lokomotivet starter. Toget svinger svakt til venstre og forsetter langs elva Otra på de smalsporede og rustne skinnene. På venstre hånd dukker tømmerrenna opp som du skal vandre i på veien tilbake fra Røyknes.

Røyknes stasjon
Togturen tar nesten en halvtime. Røyknes stasjon er nok ikke like majestetisk som Grovane stasjon, men den røde og mindre stasjonsbygningen i jugendstil er åpen for publikum hvor det finnes venterom, billettkontor og godsavdeling. Stasjonsbygningen tilhørte egentlig Svenkerud stoppested på Bergensbanen, for den opprinnelige bygningen ble dessverre revet etter at Setesdalsbanen ble lagt ned i 1962.

Beihøldalen
Etter en kaffe og vaffel fra kiosken er du kanskje klar til å ta fatt på tilbaketuren. Du følger Røyknesveien sørover som krysser Røyknesfjorden via Bergøya. Å følge skinnegangen tilbake er strengt forbudt. Etter du passerer et boligområde, følger du grusveien på østsiden av Otra. Du får flott utsikt til Setesdalsbanen på andre siden av fjorden hvor også Beihøldalen stasjon ligger. Denne var endestasjonen til museumsbanen frem til forlengelsen i 2004.

Midlertidig stengt
Ettersom den øvre delen av tømmerrenna ikke er ferdig restaurert, må du gå omveien via Kringsjå kraftstasjon som er en attraksjon i seg selv. Fortsett rett frem når du ankommer et kryss etter tre kvarter. Veien til høyre går ned til den øvre delen av renna, men denne vil trolig ikke åpne før i 2020. Etter 3,5 kilometer tar du av veien til høyre og passerer bommen. Følg den bratte nedoverbakken omtrent 300 meter. Ta til venstre i krysset og første mulige vei til venstre etter hundre meter.

Kringsjå kraftstasjon
Du vil raskt få øye på grunnmurene til flere bygninger og til nedlagte Kringsjå kraftstasjon. All ferdsel skjer på eget ansvar, så vær forsiktig! Gå ned til kraftstasjonen og følg stien videre. Denne kan være litt vanskelig å få øye på. Langs den bratte stien vil du få øye på flere hustufter. Her fantes det et lite samfunn som ble bygget opp samtidig med oppføringen av kraftstasjonen i 1899. Kringsjø kraftstasjon ble lagt ned i 1957 og bygningen rundt ble revet ti år senere. Når du har kommet på toppen av en bakke, følger du stien videre til venstre og krysser hengebrua over Otra. Her får du flott utsikt til den hundre meter lange demningen. Stien ender opp ved Kringsjå holdeplass og krysser tømmerrenna på veien. Fortsett i tømmerrenna sørover, altså i samme retning som elva renner.

Paulen gård
Etter 400 meter kan du ta en avstikker fra tømmerrenna. Ta av til høyre og følg stien til Paulen gård. Her finnes det benker og en gapahuk hvor du kan ta en velfortjent pause. Den røde bygningen ved gården var tidligere en vokterbolig for Setesdalsbanen. Her finnes det en holdeplass hvor Setesdalsbanen stopper ved behov.

Hengebru
Tømmerenna fortsetter i et spennende område. Etter å ha krysset en kort tunnel, fortsetter renna over ei lang hengebru som krysser Otra. Her gjelder det ikke å se ned hvis du har høydeskrekk. Brua kan gynge litt, men er solid og trygg. Etter 900 meter ender tømmerenna ut i Otravassdraget. Følg Steinfossvegen videre til den munner ut i Venneslavegen. Herfra kan du hoppe på bussen til Kristiansand eller vandre videre sørover til du ankommer Grovane stasjon etter 10 minutter.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst buss/tog
Til Grovane ankommer du med buss nummer 31 som går hver time fra Kristiansand. Denne passerer også Vennesla stasjon på Sørlandsbanen hvor alle Vy sine tog stopper. Du reiser videre til Røyknes med Setesdalsbanen som har avganger fra Grovane stasjon lørdager og søndager fra kl. 11 mellom 24. juni og 11. august. I høysesongen fra 8. juli til 4. august kjøres det museumstog også på tirsdager, onsdager og torsdager. Kun søndagskjøring fra 1. til 23. juni og 12. august til 8. september. Sjekk sidene til Setesdalsbanens Venner for ruteinformasjon.

Adkomst bil
Hvis du kjører fra Oslo, tar du av fra E18 mot Birkeland i Storemyrkrysset. Når du ankommer Birkeland, følger du Riksvei 4 mot Kristiansand. Etter 2,5 kilometer tar du av til høyre og følger skiltene til Oggevatn og deretter mot Vennesla. Kommer du fra Stavanger, tar du av på Riksvei 9 mot Evje fra E39 når du nærmer deg Kristiansand. Følg deretter skiltene mot Vennesla. Grovane stasjon ligger ytterligere 3,5 kilometer unna Vennesla sentrum. Du kan parkere gratis utenfor Grovane stasjon og ved Steinsfoss kraftverk.

Sponsor:
Vest-Agder-museet Setesdalsbanen