Du er her: Forside / Hortenlinjen / Sykkeltur på HortenlinjenTurtips

Sykkeltur på Hortenlinjen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
7 km 1 time Asfalt Lett Sykkeltur
Den syv kilometer lange Hortenlinjen fremstår i dag som en flott gang- og sykkelvei. Langs ruta passeres flere idylliske badestrender og de historiske borrehaugene.
Syklist på Hortenlinjen. Foto: Erlend Garåsen
Gang- og sykkelveien mellom Skoppum og Borre ble anlagt rett etter at sporet ble revet i 2008. Denne delen går gjennom et flatt og åpent jordbrukslandskap. Resten av sykkelstien ble åpnet i 2017 og følger kysten tett forbi flere idylliske strender.

Skoppum stasjon
Togene på Hortenlinjen hadde egen perrong på baksiden av Skoppum stasjon. Selv om denne delen av stasjonsområdet er erstattet av parkeringsplasser, ligger sporet fortsatt godt synlig på bakken. Følg skinnegangen sørover til traseen fortsetter som gang- og sykkelvei.

Borre stasjon
Turen går slakt nedover den første kilometeren til du krysser Sande elv over en tidligere jernbanebro. Etter en liten oppoverbakke, fortsetter sykkelveien rett frem gjennom et åpent og flatt jordbrukslandskap. Du vil ankomme Borre stasjon etter et par kilometer. Perrongen er fortsatt godt synlig langs sykkelveien.

Midgard vikingsenter
Ta gjerne en tur innom Midgard vikingsenter før du fortsetter. Museet ligger bare 300 meter unna Borre stasjon. Utenfor senteret ligger de majestetiske borrehaugene, hvor blant annet Snorre Sturlason hevdet at flere konger ble begravet.

Forlenget sykkelvei
Tidligere endte sykkelveien ved Borre stasjon. Sommeren 2017 ble sykkelveien forlenget til Horten og gjort bredere med atskilte felt for de gående. Turen ned til Horten gjør du unna på ti minutter. Denne delen er under tre kilometer lang og ligger i et flatt terreng, men vær forsiktig når sykkelstien krysser enkelte av de trafikkerte småveiene.

Horten stasjon
Rett før du ankommer Horten sentrum, vil du få øye på en stor, åpen plass til høyre mellom flere rundkjøringer. Dette var det tidligere stasjonsområdet til Horten. Stasjonsbygningen ble revet i 1973, men den hvite godsbygningen står fortsatt.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Vy regiontog R11 (Eidsvoll–Oslo S–Skien) til Skoppum stasjon. Det er parkeringsplasser utenfor stasjonen som er avgiftsbelagte.

Hjemreise
Buss nummer 70 fra Horten rutebilstasjon til Skoppum stasjon. Denne kjører ikke søndager.