Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / Skreiabanen / Sykkeltur på SkreiabanenTurtips

Sykkeltur på Skreiabanen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
18 km 1 time Asfalt, Grusvei Lett Sykkeltur
Nesten hele Skreiabanen er i dag omgjort til turvei. Mellom Bøverbru og Bilitt går ruta stort sett på grusvei gjennom et idyllisk åkerlandskap forbi flere verneverdige stasjonsbygninger. Sykkelveien er asfaltert de siste tre kilometerne frem til Skreia stasjon.
Kraby stoppested. Foto: Erlend Garåsen
Kraby stoppested. Foto: Erlend Garåsen
Skreiabanen var en 22 kilometer lang sidebane til Gjøvikbanen som gikk fra Reinsvoll til Skreia i Østre Toten. Persontrafikken ble nedlagt i 1963 og godstrafikken i 1987. Allerede i 1988 ble sporet revet mellom Bøverbru og Skreia. Store deler av denne strekningen ble omgjort til tursti. Flere av de verneverdige stasjonene er bevart langs den 18 kilometer lange turveien.

Bøverbru stasjon
Turen starter rett sør for Bøverbru stasjon. Den vakre ekspedisjonsbygningen ligger tett inntil den trafikkerte fylkesveien, så det enkleste er å følge den parallelle Gjestrumvegen fra matbutikken og krysse fylkesveien over gangbrua. Du kommer også direkte inn på turstien fra fylkesveien ved å ta første avstikker til høyre rett etter du passerer stasjonen.

Kolbu stasjon
De første fire kilometerne av turen går på en delvis gjengrodd grusvei, men den er allikevel lett å sykle. Elva Bøvra vil følge deg på høyre side gjennom en tett skog før traseen svinger østover frem til Kolbu. Nesten en kilometer av traseen er asfaltert før Kolbu stasjon. I dag står kun godshuset igjen etter at ekspedisjonsbygningen brant ned i 2004.

Lena stasjon
Fra Kolbu går turen på grusvei gjennom en tett skog før den passerer et jordbruksområde og krysser fylkesveien. Skreiabanen fortsetter som tursti et par kilometer frem til tettstedet Lena. På veien vil du stort sett sykle gjennom et åpent jordbrukslandskap. Både ekspedisjons- og godshuset er bevart, og det er den sistnevnte bygningen er den mest severdige. Frivillighetssentralen huser i dag stasjonen, og her kan du få kjøpt deg noe å spise og drikke.

Kraby stoppested
Følg gang- og sykkelstien langs Silogata omtrent 300 meter. Skreiabanen vil fortsette som turvei gjennom et åpent jordbrukslandskap. Etter halvannen kilometer vil du ankomme turens vakreste severdighet, nemlig ekspedisjonsbygningen til Kraby stoppested. Bygningen brukes i dag som forsamlingslokale til skoleklasser.

Bilitt stasjon
Du ankommer Bilitt stasjon etter tre kilometer. Stasjonsbygningen ble dessverre revet i 1977, men kommunen har nylig oppført en kopi av ekspedisjonsbygningen i miniatyr. Miniatyrstasjonen ligger litt lenger øst for det opprinnelige stasjonsområdet, men du kan finne den tidligere lasterampa om du leter litt rundt i buskene.

Skreia stasjon
De siste tre kilometerne går i en slak nedoverbakke på asfaltert gang- og sykkelvei. På veien ned vil du få fin utsikt over Mjøsa. Ta gjerne turen opp til den severdige Balke kirke som ligger idyllisk til på en høyde. Severdig er også endestasjonen på Skreiabanen som er oppført i dragestil. Det ligger fortsatt flere synlige jernbanespor på stasjonsområdet. Godshuset og lokstallen er også godt bevart.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Ankomst
Vy Regiontog R11 (Oslo S–Nittedal–Gjøvik) til Raufoss stasjon og buss B47 mot Lena til Bøverbru. Denne bussen kjører fra Gjøvik skysstasjon. Kommer du med bil, tar du av Riksvei 4 og følger skiltene til Bøverbru.

Hjemreise
Buss 400 fra Skreia til Gjøvik og Vy Regiontog R11 (Oslo S–Nittedal–Gjøvik) mot Oslo S. Har du parkert på Bøverbru, kan du ta buss 400 til Lena og bytte til B47.