Banner
Kart
Kontakt
Kontakt
LukkLukk Instillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Du er her: Forside / Nordlandsbanen / MalvikstienTurtips

Malvikstien

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
3 km 1 timer Grusvei Lett Fottur
Den nesten tre kilometer lange Malvikstien åpnet sommeren 2016 og er lagt over en nedlagt del av Nordlandsbanen mellom Nygården og Muruvika. Stien er universelt utformet og passer for rullestolbrukere, syklister og turgåere. Flere benker og informasjonstavler er satt opp langs stien som følger kysten tett.
Malvikstien. Foto: Erlend Garåsen
Malvikstien. Foto: Erlend Garåsen
Da Gevingåsen tunnel åpnet mellom Hommelvik og Hell i 2011, ble deler av sporet revet og omgjort til en universelt utformet turvei. Malvikstien åpnet 15. juni 2016 og er en del av kyststien mellom Trondheim og Stjørdal. Flere historie- og informasjonstavler er satt opp langs den kulturhistoriske stien. Her kan du blant annet lese om den tragiske Hommelvik-ulykken og chausseen fra 1859 som fulgte traseen før jernbanen åpnet i 1881. Det er også satt opp flere rasteplasser med benker og etablert flere fiskeplasser langs ruta.

NSBs impregneringsverk
Malvikstien starter på Nygården ved Malvik småbåthavn. Om du har gode sko, kan du tjuvstarte 300 meter lenger sør og vandre i restene etter jernbanetraseen. På Nygården lå tidligere NSBs impregneringsverk fra 1925, hvor jernbanesviller og telegrafstolper ble impregnerte. I ettertid har produksjonen medført negative miljøpåvirkninger som følge av kreosotavfallet. Undersøkelser av blåskjell har vist at nivåene av kreosot har vært 500 ganger høyere enn normalt nær verket. I 2011 fjernet Jernbaneverket de forurensede massene fra tomta.

Hommelvik-ulykken
Etter du har passert brua, vil du se et minnesmerke til venstre. Her kan du lese om den tragiske togulykken som inntraff 19. november 1940. På Hommelvik stasjon skulle toget fra Trondheim egentlig vente på toget fra Kopperå i Meråker, men forlot i stedet stasjonen. Sammenstøtet var uunngåelig. 23 mennesker omkom og 47 ble skadet i det som har blitt regnet som Norges fjerde største togulykke.

Chausseen fra 1859
Malvikstien fortsetter langs kysten og passerer området der tidligere Solbakken holdeplass lå. Etter 500 meter vil du få øye på den gamle chausseen fra 1859. I fjellhylla til høyre gikk den gamle kjerreveien mellom Trondheim og Stjørdal. Veien ble erstattet av jernbane på begynnelsen av 1880-tallet, da Meråkerbanen ble bygget mellom Trondheim og Storlien. Du kan fortsatt se årstallet 1859 meislet inn i bergveggen. Ei informasjonstavle er satt opp som forteller historien til den gamle chausseen.

Formidabel utsikt
Et sikkerhetsgjerde er satt opp langs Malvikstien rundt Svartneset, for her er det høyt ned til sjøen. Her kan du sette deg ned på flere rasteplasser og nyte utsikten til Stjørdalsfjorden. Har du med fiskestanga, kan du også ta en tur ned til de mange fiskeplassene som er etablerte langs stien. På veien mot Muruvika vil du passere et gult jernbaneskilt til høyre. Tallet «27» indikerer avstanden fra Trondheim i kilometer. Stien ender et par hundre meter lenger fremme. Her kan du velge om du vil snu, ta turen ut til Flatholmen eller fortsette på stien langs sporet til Muruvika.

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Lokaltog til Hommelvik stasjon på Trønderbanen eller buss nummer 70 fra Trondheim mot Stjørdal til Solbakken holdeplass. Både på Nygården og i Muruvika er det satt opp sykkelstativer og etablert parkeringsplasser for de med funksjonsnedsettelse.

Hjemreise
Buss nummer 70 fra Muruvik holdeplass mot Marienborg.