Du er her: Forside / Nesttun–Osbanen / Osbanetraseen langs HetleflotvatnetTurtips

Osbanetraseen langs Hetleflotvatnet

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
2 km 1 time Sti Lett Fottur
Fra Søfteland kan du følge Osbanetraseen som tursti langs deler av Gåssandvatnet og Hetleflotvatnet. Stien ligger i et avskjermet og populært rekreasjonsområde. To jernbanebroer vil passeres på denne korte turen mot Osøyro.
Nesttun–Osbanen. Foto: Erlend Garåsen
Den mest bevarte traseen til Nesttun–Osbanen er nok sykkelveien mellom Nesttun og Kalandseid. Allikevel finnes det noen skjulte perler fra den smalsporede jernbanestrekningen som ble lagt ned allerede i 1935. Mellom Søfteland og Ulven ligger traseen godt bevart som en skogsti langs Gåssandvatnet og Hetleflotvatnet.

Tre historiske broer
Turen starter omtrent 200 meter nord for Bergstøbrua over elva. Du kommer deg inn på stien via Bergstøvegen, den vakre alleen som ligger midt imellom Søfteland skule og veibrua over elva på E39. Hold til høyre når du går inn på Bergstøvegen og du vil se stien fortsette der veien slutter.

Kulturminner
Etter et par hundre meter vil du krysse Bergstøbrua over elva. Jernbanebrua hadde et spenn på åtte meter og var en av de lengste på Nesttun–Osbanen. I dag har det blitt lagt et tredekke over og bygget rekkverk.

Hetleflotvatnet
Traseen vil gjøre en skarp sving på en fylling i Gåsakilen og gå over en kort jernbanebro. Etter hundre meter vil du passere restene etter et sidespor. Det ble anlagt i 1918 for å transportere ved som ble fløta på Gåssandvatnet. Stien fortsetter inn i en tett granskog og vil følge Hetleflotvatnet tett. Denne avskjermede delen av stien er utvilsomt det flotteste partiet. Du vil passere enkelte fjellskjæringer før traseen ender ut i et jorde ved Hetlefloten etter en kilometer. Følger du stien til høyre, kommer du inn på E39. Hvis du ønsker en lenger tur, kan du følge sykkelveien videre frem til endestasjonen i Osøyro hvor flere av stasjonsbygningene er bevarte.

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Nærmeste busstopp er Søfteland skule. Følg sykkelveien sørover langs E39 og ta av på Bergstøvegen etter 250 meter. Buss nummer 600 kjører hver halvtime fra Bergen busstasjon eller Osøyro.

Hjemreise
Buss nummer 600 mot Bergen eller Osøyro fra Hetleflåttre holdeplass.