Sykkeltur på Nesttun–Osbanen
Distanse: | Varighet: | Terreng: | Nivå: | Type: |
---|---|---|---|---|
15 km | 2 timer | Asfalt | Lett | Sykkeltur |
Nesten hele traseen mellom Nesttun og Kalandseid er omgjort til en flott sykkelvei. Ruta går langs flere idylliske vann og vil passere hele tre stasjonsbygninger, deriblant Stend stasjon som i dag er et jernbanemuseum.
Nesttun stasjon
Turen starter ved nedlagte Nesttun stasjon. Dette var ikke bare utgangsstasjonen for Nesttun–Osbanen, for togene på Bergensbanen stoppet også her frem til Ulrikstunnelen stod ferdig i 1964. I skrivende stund holder en garnbutikk til i det gamle godshuset. Du vil passere den tidligere melkeboda til høyre når du forlater stasjonsområdet.
Skjold holdeplass
Følg sykkelveien sørover fra Nesttun stasjon, men kryss ikke veien over brua. I så fall vil du følge Bergensbanens gamle trasé mot Midttun i stedet. Sykkelveien vil fortsette langs Bybanens trasé frem til Skjold hvor Nesttun–Osbanen hadde sin første holdeplass. Her vil sykkelveien dele seg i to. Hold til høyre langs Skjoldvegen og ta til venstre over brua som krysser både Fanavegen og Bybanen. Fra Skjold er sykkelveien lagt over den gamle jernbanelinja.
Krappe kurver
Sykkelveien vil krysse et villaområde før den fortsetter langs Apeltunvatnet etter halvannen kilometer. Dette området er svært kupert. Ettersom Nesttun–Osbanen ble prosjektert med en sporvidde på kun 600 millimeter, kunne det tillates krappe kurver for å unngå tunnelbygging.
Rådal stasjon
Etter en kilometer vil du passere et rødt hus. Dette var faktisk stasjonsbygningen til Rådal. Den beige bygningen ved siden av er det gamle godshuset, men det har fått et nyere påbygg etter at jernbanen ble lagt ned. Den opparbeidede muren du ser langs Fanavegen er rester etter et brukar. Jernbanen krysset her veien og fortsatte på baksiden av huset hvor perrongen tidligere lå.
Jernbanemuseum
Sykkelveien fortsetter langs vestsiden av Stendafjellet og vil tidvis følge Fanavegen tett. Etter et par kilometer vil du se jernbanespor på venstre side av sykkelveien. Følg skinnegangen videre frem til den røde stasjonsbygningen. Stend stasjon er i dag et jernbanemuseum. Her kan du se filmklipp og en utstilling av eldre gjenstander fra banen. Jernbanesporet ender opp ved vognhallen hvor den gamle passasjer- og reisegodsvogna fra 1894 står.
Fana stasjon
Traseen fortsetter som sykkelvei langs vestsiden av Stendavatnet og videre på Kvernabekkvegen i et villaområde. Ta til venstre etter en kilometer og følg Kvernabekkvegen østover når du passerer kirkegården. Det røde huset bak gjerdet til høyre er den tidligere stasjonsbygningen til Fana.
Flott parti
Etter 600 meter vil du passere et område med dype fjellskjæringer. Traseen fortsetter som sykkelvei langs nordsiden av Klokkarvatnet og vil krysse elva som forbinder Hamretjernet med Klokkarvatnet. I krysset ved avkjørselen til Sandven vil du se to parallelle veier. Følg den innerste veien omtrent 500 meter til den fortsetter som sykkelsti. Denne delen av jernbanetraseen er svært vakker. Du vil få fin utsikt til Kalandsvatnet og de vakre fjellene som ligger på andre siden. Sykkelveien vil svinge brått til høyre og lede ut i Kismulvegen.
Kalandseid stasjon
Traseen vil følge Kismulvegen tett som sykkelsti langs nordsiden. Etter en kilometer vil sykkelstien krysse veien og fortsette i et avskjermet område frem til Kalandseid stasjon. Når du kommer frem til en stor åpen plass, er du i mål. Dette var også Nesttun–Osbanen høyeste punkt, 75,5 meter over havet. Den gule bygningen til venstre er det tidligere godshuset. Fra Kalandseid gikk sporet i en svært skarp kurve før det fortsatte sørover mot Osøyro. Vær oppmerksom på at traseen videre til Osøyro er brutt flere steder.
► Vis reiserute
Hvordan kommer jeg meg hit?
Adkomst
Reiser du fra Bergen eller Flesland, tar du Bybanen som stopper ved Nesttun terminal. Fra Osøyro kan du ta buss nummer 600 og fra Arna buss nummer 90.
Hjemreise
Buss nummer 600 fra Kalandseid til Bergen. Bussen stopper også på Nesttun.