Banner
Kart
Kontakt
Kontakt
LukkLukk Instillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Du er her: Forside / Urskog-Hølandsbanen / Sykkeltur på Urskog-HølandsbanenTurtips

Sykkeltur på Urskog-Hølandsbanen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
30 km 2 timer Asfalt og grusveier Lett Sykkeltur
Store deler av jernbanestraséen mellom Bjørkelangen og Skulerud har blitt omgjort til sykkelvei. Langs den tre mil lange ruta passeres flere kulturminner, badevann og naturreservat. Turen ender ved kaia i Skulerud hvor det nylig er gjenoppbygget flere meter med skinnegang.
Syklist på Urskog-Hølandsbanen. Foto: Erlend Garåsen
Syklist på Urskog-Hølandsbanen. Foto: Erlend Garåsen
Du kan stort sett følge hele den gamle jernbanelinja på sykkel fra Bjørkelangen til Skulerud. Ved Løken og Hjellebøl er traséen brutt, men du kommer deg fint rundt ved å sykle på alternative turveier. Mellom Bjørkelangen og Hjellebøl sykler du på asfaltert gang- og sykkelsti. Resten av turen går enten på sti eller grusvei frem til Skulerud. Underveis vil du passere flere kulturminner, badesteder og naturreservat.

Bjørkelangen stasjon
Du starter utenfor den gamle stasjonsbygningen i Bjørkelangen. Denne er faktisk den eneste bevarte av de syv stasjonene som lå mellom Bjørkelangen og Skulerud. Etter at Urskog-Hølandsbanen ble lagt ned i 1960, ble stasjonsbygningene revet og brukt til brannøvelser. Den lyseblå bygningen eies i dag av Bjørkelangen Næringsforening, kommunen og Høland sparebank som jobber for å ta vare på den som et kulturminne. Rett nedenfor stasjonen ligger det gamle vanntårnet hvor damplokomotivene fikk påfyll av vann. Togene til Skulerud fulgte traséen til høyre for tårnet. Hvis du ønsker en liten avstikker, kan du følge veien til venstre og krysse den gamle jernbanebrua. Dette var det gamle sidesporet til Eidsverket.

Lokstallen
Følg den gjengrodde traséen på høyre side av vanntårnet. Stien vil krysse Stasjonsveien og fortsette som asfaltert gang- og sykkelsti. Etter et par hundre meter vil du passere en mursteinsbygning på venstre side. Dette var den gamle lokomotivstallen på Bjørkelangen. Sykkelstien fortsetter som en rett strekning uten stigninger med åkrer på begge sider. Etter seks kilometer vil sykkelveien krysse fylkesveien og fortsette langs Botnersjøen hvor det finnes flere idylliske badeplasser. Om du ikke føler for å bade, kan du sette deg ned på benkene i området og ta deg en velfortjent pause.

Steinhvelvbru
Sykkelstien vil på nytt krysse fylkesveien etter en kilometer, men du bør ta et stopp for kikke nærmere på den lille steinhvelvbrua du nettopp syklet over. Traséen krysser nemlig Maltjennbekken over en liten kulvert som tilhørte Urskog-Hølandsbanen. Du vil ankomme Fosser etter halvannen kilometer. Fosser stasjon lå rett til venstre etter du har krysset Fosserveien. Stasjonen bestod av en trebygning i to etasjer og et godshus.

Brutt trasé
Etter tre kilometer vil du ankomme Løken. Ta en svipptur ned til apoteket, for den ene veggen er nemlig prydet med historiske bilder av damptog og den tidligere jernbanestasjonen. Du kan følge jernbanetraséen et par hundre meter til, men så er det stopp. Herfra er et lite stykke av Urskog-Hølandsbanen erstattet av dyrkbar jord. Ta til venstre og følg sykkelveien i stedet langs fylkesveien. Etter to kilometer grener sykkelveien ut fra fylkesveien og fortsetter på den gamle jernbanetraséen igjen. Fortsett på «Togveien» etter at sykkelveien ender ut i fylkesveien. Hjellebøl stasjon lå rett sør for krysset der hvor sykkelveien ender ut i fylkesveien. Ekspedisjonshuset bestod av ei lita brakke som brant ned i 1943. Et tidligere meieri overtok funksjonen som stasjonsbygning frem til banen ble lagt ned i 1960.

Hellesjøvann naturreservat
Togveien fortsetter som Hellesjøveien. Når veien gjør en stor venstresving, kan du se at den gamle jernbanetraséen fortsatte rett frem og ut i åkeren. Dette er det andre området hvor traséen er brutt. Heldigvis fortsetter Hellesjøveien i et idyllisk område på østsiden av Hellesjøvann naturreservat som er et vernet hekkeområde for trekkfugler. Det finnes et fugletårn for fuglekikkere, men dessverre står dette oppført på andre siden av vannet.

Hemnes stasjon
Ta til høyre i veikrysset og følg Østbyveien vestover. Etter 400 meter vil Urskog-Hølandsbanen krysse fylkesveien. Ta til venstre og følg stien inn i skogen. Du kan lett se hvor svillene lå, for flere steder finnes det regelmessige merker på bakken. Etter halvannen kilometer vil du passere Korselva over ei tidligere jernbanebru. Traséen fortsetter som grusvei etter du har krysset Hemnesveien. Hemnes stasjon lå til venstre etter krysset. Stasjonsbygningen var en større trebygning med stasjonsmesterbolig i andre etasje. Det stod også et uthus og godshus på stasjonsområdet.

Skulerud stasjon
Fra Hemnes fortsetter traséen under navnet «Linna». Veien følger Hølandselva tett og vil krysse den over ei 28 meter lang stålbru. Grusveien vil lede ut i fylkesveien etter et par kilometer. Jernbaneskinnene du ser på høyre side av veien er av nyere dato. Flere hundre meter med skinnegang er nemlig reetablerte som et kulturminne. Den brune teglsteinsbygningen til høyre er den gamle lokstallen. Skulerud stasjon lå omtrent der grendehuset står i dag. Stasjonsbygningen var relativt stor og hadde stasjonsmesterbolig i andre etasje. I tillegg til lokomotivstallen, fantes det også et godshus og et privet på stasjonsområdet. Ett av jernbanesporene leder bort til Skulerud kai. Her kunne passasjerene reise videre med D/S «Turisten» på Haldenkanalen til Tistedal. Skipet korresponderte med togavgangene på Urskog-Hølandsbanen.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Buss nummer 470 kjører én gang i timen fra Lillestrøm bussterminal til Bjørkelangen stasjon. Kommer du med bil, følger du Riksvei 22 fra Lillestrøm til Fetsund og fortsetter på Fylkesvei 170 mot Bjørkelangen.

Avreise
Kollektivtilbudet er dårlig fra Skulerud, men buss nummer 480 går annenhver time fra Løken til Lillestrøm bussterminal. Enkelte av disse stopper også på Bjørkelangen stasjon.