Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
English
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / Lierbanen / Sykkeltur på LierbanenTurtips

Sykkeltur på Lierbanen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type:
21 km 2 timer Asfalt, Grusvei, Sti Middels Sykkeltur
Lierbanen var en sidebane til Drammenbanen som gikk fra Lier stasjon i Lierbyen til Svangstrand stasjon ved Tyrifjorden. Den smalsporede privatbanen ble lagt ned allerede i 1937. I dag er Lierbanen mer kjent som en populær sykkelrute, som slynger seg oppover Lierdalen forbi flere gårdsbruk og eplehager.
Syklister på Lierbanen. Foto: Alexander Vestrum
Syklister på Lierbanen. Foto: Alexander Vestrum
Turen starter utenfor nedlagte Lier stasjon hvor Toget Pub tidligere holdt hus. Utenfor stasjonen står flere parkerte jernbanevogner, som tidligere var en del av puben. Lier stasjon ble lagt ned i 1973, da Lieråstunnelen åpnet på Drammenbanen. Tidligere gikk Drammenbanen i en lang S-sløyfe mellom Spikkestad og Brakerøya via Lierbyen. På Lier stasjon var det togbytte til Lierbanen frem til passasjertrafikken opphørte i 1932.

Gjennom eplehager
Følg gang- og sykkelstien omtrent en kilometer langs Vestsideveien fra rundkjøringen, som ligger nedenfor stasjonen. Ta så av til venstre på Linjevegen. Etter omtrent 750 meter ankommer du Landfald hvor Lierbanen hadde egen holdeplass. Ettersom jernbanetraseen fortsetter gjennom et privat område, må du fortsette et lite stykke langs Vestsideveien igjen til du kommer frem til et kryss. Lierbanen er skiltet videre som turvei. Følg stien som fortsetter tvers gjennom en av Lierdalens mange eplehager.

Egge stoppested
Etter eplehagen fortsetter du opp grusveien, som går i en jevn bue forbi et stort drivhus til høyre. Sykkelruta fortsetter som Baneveien forbi Egge gård til høyre. Gården er godt kjent for sin produksjon av eplemost og vin fra sine økologiske epler.

Utengen og Sjåstad stoppesteder
Du må fortsette på den asfalterte Baneveien et godt stykke. Etter et par kilometer vil du passere stasjonsområdet til Utengen stoppested, som lå 44 meter over havet. Du vil passere et stort sandtak til venstre før du ankommer stasjonsområdet til Sjåstad, som lå rett før brua.

Vakker edelløvskog
Etter halvannen kilometer ender Baneveien ut i Brurbergveien. Ta til venstre og følg denne 250 meter til du ankommer et lite hvitt hus. Ta til høyre og følg skiltene til Lierbanen. Du sykler nå på turens vakreste parti. Traseen fortsetter som sti gjennom en tett edelløvskog.

Sidespor til Tronstad bruk
Traseen fortsetter som traktorvei. I krysset lå den gamle togpensen. Fortsetter du rett frem, følger du det gamle sidesporet opp til Tronstad bruk. Ta derfor brått til høyre og kryss elva over brua. Lierbanen krysset opprinnelig Solbergelva over en 90 meter lang trebro med 14 spenn før den kom inn på veien du nå følger. Når traseen ender ut i Iledalsveien, tar du til venstre og følger denne videre nordover.

Sikksakk til Svangstrand
Når du fortsetter langs Gunnerudveien, vil du passere Lierbanens høyeste punkt, som lå 134 meter over havet. Ta til høyre ned Meieribakken mot Sylling. Ved bussholdeplassen nær matbutikken lå Sylling stasjon. Toget måtte rygge et stykke ned Modumveien for å komme ned til Svangstrand stasjon. Ved Skjæret fortsatte toget fremover og ned til endestasjonen. Den røde stasjonsbygningen er i dag et privat bolighus, som ligger idyllisk til ved Holsfjorden. Du kommer deg lettest dit ved å følge Svangstrandveien og videre på Gamle Stasjonsvei.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Buss nummer 169 går direkte fra Oslo bussterminal til Lierbyen. Fra Drammen kan du ta buss nummer 71 og 63 fra Bragernes torg. Kommer du med bil, følger du skiltene mot Lierbyen fra Kjellstad. Toget Pub ligger rett opp fra rundkjøringen ved Lierbyen bussterminal.

Hjemreise
Buss nummer 69 går fra Sylling tilbake til Lierbyen og fortsetter til Bragernes torg. Skal du til Oslo, bytter du buss i Lierbyen.