Du er her: Forside / Tønsberg–Eidsfossbanen / Tønsberg–Eidsfossbanen langs BergsvannetTurtips

Tønsberg–Eidsfossbanen langs Bergsvannet

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
9 km 1 time Asfalt, Grusvei Lett Fottur
Mellom Hof og Eidsfoss kan du vandre i den gamle jernbanetraséen over en vakker steinhvelvbru og forbi restene etter en jernbanestasjon. Mesteparten av turen går på grusvei, som følger Kopstadelva og Bergsvannet tett.
Kulturhistorisk sti. Foto: Erlend Garåsen
Tønsberg-Eidsfossbanen var en privat sidelinje til Vestfoldbanen som gikk mellom Tønsberg og Eidsfoss. Det finnes flere rester etter den smalsporede banen, og den vakreste delen går fra Hof stasjon til Eidsfoss. En vakker steinhvelvbru passeres ved Kopstad hvor grunnmurene står etter Kopstad stoppested. Det siste stykket går i en fjellhylle på sti med flott utsikt over Bergsvannet.

Hof stasjon
Bensinstasjonen ved rundkjøringen ligger omtrent der Hof stasjon lå før stasjonsbygningen ble revet i 1970. Her var det togbytte for reisende som skulle videre til Holmestrand eller Hvittingfoss med Holmestrand–Vittingfossbanen. De to linjene delte felles trasé mellom Hof og Hillestad stasjon, som lå seks kilometer lenger sør.

Høyeste punkt
Følg sykkelveien nordover i retning Eidsfoss. Etter 500 meter tar du av til høyre og fortsetter på sykkelveien langs Kopstadlinna. Etter 300 meter vil du passere Tønsberg–Eidsfossbanens høyeste punkt, som ligger 73 meter over havet. Veien går videre gjennom et område med dype fjellskjæringer før den fortsetter som grusvei gjennom et frodig og avsideliggende område.

Kopstad stoppested
Etter tre kilometer vil du krysse Østbybekken over en tidligere jernbanebro. Rett bortenfor broen ligger restene etter Kopstad stoppested. Det er satt opp benker og et informasjonsskilt på stasjonsområdet. Perrongen er godt bevart, men kun grunnmurene står igjen etter stasjonsbygningene, som ble revet i 1972.

Stubben
Kopstadlinna krysser fylkesveien og fortsetter som grusvei langs Kopstadelva frem til Bergsvannet. Veien gjør en stor sving gjennom noen høye fjellskjæringer før den munner ut i fylkesveien. Rett før krysset kan du følge jernbanetraseen omtrent hundre meter til høyre. Her fortsatte jernbanen over en bro, som nå er revet. Rett på andre siden lå Stubben stoppested.

Kulturhistorisk sti
Fortsett langs fylkesveien omtrent en kilometer til du ser en tretrapp til venstre. Ta trappa opp og fortsett i den nyryddede jernbanetraseen på sti langs fjellet. Dette er utvilsomt den vakreste delen av turen. Det er satt opp flere benker langs stien med fin utsikt over Bergsvannet. Du passerer også informasjonstavler med bilder av den gamle jernbanen.

Eidsfoss
Stien ender ut i fylkesveien etter en kilometer, men herfra kan du fortsette på gang- og sykkelsti. Vær oppmerksom når du passerer Eidsfoss kirke. Jernbanetraseen fortsetter nemlig til venstre som turvei frem til «Pusserstallen» – den gamle lokstallen ved Eidsfoss stasjon. Foran lokstallen ligger restene etter svingskiva som ble brukt til å snu lokomotivene. Det gikk sidespor videre ned til dampskipskaia hvor du vil finne rester etter jernbanespor.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Ta av E18 på utkjøring nummer 30 og følg skiltene til Hof. Følg Fylkesvei 32 omtrent åtte kilometer til du ankommer bensinstasjonen ved rundkjøringen. Ønsker du å reise med kollektivtransport, kan du ta buss fra Tønsberg til Hof.