Banner
Kart
Kontakt
Kontakt
LukkLukk Instillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Du er her: Forside / Tønsberg–Eidsfossbanen / Sykkeltur på Tønsberg–EidsfossbanenTurtips

Sykkeltur på Tønsberg–Eidsfossbanen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
9 km 1 timer Asfalt og grusvei Lett Sykkeltur
Mellom Hof og Eidsfoss kan du sykle på den gamle jernbanetraséen over en vakker steinhvelvbru og forbi restene etter en jernbanestasjon. Mesteparten av turen går på grusvei som følger Kopstadelva og Bergsvannet tett.
Fjellskjæring. Foto: Erlend Garåsen
Fjellskjæring. Foto: Erlend Garåsen
Tønsberg-Eidsfossbanen var en privat sidelinje til Vestfoldbanen som gikk mellom Tønsberg og Eidsfoss. Det finnes flere rester etter den smalsporede banen, og den vakreste delen går fra Hof stasjon til Stubben stoppested på grusvei. En vakker steinhvelvbru passeres ved Kopstad hvor grunnmurene står etter Kopstad stoppested. De siste tre kilometerne går langs fylkesveien frem til endestasjonen i Eidsfoss. Her vil du finne rester etter både jernbanen og det gamle jernverket som har historie tilbake til 1697.

Hof stasjon
Bensinstasjonen ved rundkjøringen ligger omtrent der Hof stasjon lå før stasjonsbygningen ble revet i 1970. Her var det togbytte for reisende som skulle videre til Holmestrand eller Hvittingfoss med Holmestrand–Vittingfossbanen. De to linjene delte felles trasé mellom Hof og Hillestad stasjon som lå seks kilometer lenger sør.

Høyeste punkt
Følg sykkelveien nordover i retning Eidsfoss. Etter 500 meter tar du av til høyre og fortsetter på sykkelveien langs Kopstadlinna. Som navnet tilsier, følger du nå den gamle jernbanetraséen. Etter 300 meter vil du passere Tønsberg–Eidsfossbanens høyeste punkt som ligger 73 meter over havet. Veien går videre gjennom et område med dype fjellskjæringer før den fortsetter som grusvei gjennom et frodig og avsideliggendes område.

Kopstad stoppested
Etter tre kilometer vil du krysse Østbybekken over ei tidligere jernbanebru. Du kan betrakte den flotte steinhvelvbrua ved å klatre ned skråningen på høyre side. Rett bortenfor brua ligger restene etter Kopstad stoppested. Det er satt opp benker og et informasjonsskilt på stasjonsområdet. Perrongen er godt bevart, men kun grunnmurene står igjen etter stasjonsbygningene som ble revet i 1972.

Gamle transportårer
Kopstadlinna krysser fylkesveien og fortsetter som grusvei langs Kopstadelva frem til Bergsvannet. Både elva og Bergsvannet var transportårer for vikingene. Mellom Bergsvannet og Eikeren ble vikingskipene båret, og derfor har endestasjonen også fått navnet Eidsfoss. «Eid» er en betegnelse for et sted der en båtreise måtte avbrytes og hvor ferden måtte fortsette på land.

Stubben stoppested
Veien gjør en stor sving gjennom noen høye fjellskjæringer før den munner ut i fylkesveien. Opprinnelig fortsatte traséen til høyre og gikk i en jevn bue langs fjorden. Denne traséen er lett synlig, og det er satt opp benker der den krysset elva over ei jernbanebru. Her lå også tidligere Stubben stoppested. Stoppestedet het opprinnelig Brække før den endret navn til Stubben i 1920. Både brua og stasjonsbygningen er nok dessverre jevnet med jorden.

Pusserstallen
Fylkesveien er lagt over store deler av traséen de siste kilometerne frem til Eidsfoss. Allikevel vil du finne rester etter den flere steder på venstre side av veien. Vær oppmerksom når du ankommer Eidsfoss kirke. Jernbanetraséen fortsetter nemlig til venstre som turvei frem til «Pusserstallen» – den gamle lokstallen ved Eidsfoss stasjon. Lokstallen er godt bevart og brukes i dag til kulturelle formål. Foran lokstallen ligger restene etter svingskiva som ble brukt til å snu lokomotivene. Stasjonsbygningen var en stor trebygning i tre etasjer som også fungerte som hotell. Det gikk sidespor videre ned til dampskipskaia hvor du vil finne rester etter jernbanespor.

Eidsfoss jernverk
Eidsfoss byr på mye industrihistorie, og du bør absolutt besøke Eidsfoss jernverksmuseum. Museet ligger i den tidligere lagerbygningen til Eidsfoss jernverk som ble anlagt i 1697. Verket ble ansett som et av landets beste på 1700-tallet. Etter at det ble slutt på støperi og ovnsproduksjon i 1873, ble det i stedet produsert godsvogner til NSB. Denne produksjonen skapte et behov for varetransport, og dette er en av grunnene til at Tønsberg–Eidsfossbanen ble bygget.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Ta av E18 på utkjøring nummer 30 og følger skiltene til Hof. Følg Fylkesvei 32 omtrent 8 kilometer til du ankommer bensinstasjonen ved rundkjøringen. Ønsker du å reise med kollektivtransport, kan du ta Nor-Way Bussekspress fra Oslo til Sundbyfoss som ligger tre kilometer sør for Hof. Denne ruta kjører også fra Skien via Hvittingfoss til Sundbyfoss. Det er dårlig med kollektivtransport på returen fra Eidsfoss. Buss 43 kjører kun skoledager mellom Eidsfoss og Hof.