Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
English
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / Numedalsbanen / Dresin på NumedalsbanenTurtips

Dresin på Numedalsbanen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type:
32 km 5 timer Jernbane Middels Dresin
I Veggli kan du leie dresin og sykle på den nedlagte jernbanestrekningen opp Numedal. Du vil passere 14 tunneler og flere vernede stasjoner på den 32 kilometer lange turen opp til Rødberg.
Kjerredammen. Foto: Alexander Vestrum
Kjerredammen. Foto: Alexander Vestrum
Numedalsbanen ble åpnet mellom Kongsberg og Rødberg i 1927 og var 93 kilometer lang. Banen ble bygget for å frakte tungt utstyr til oppføringen av de planlagte Nore-kraftverkene i Numedal. Persontrafikken ble lagt ned i 1988 og godstrafikken året etter. Høsten 2013 vedtok Riksantikvaren at den øvre delen mellom Rollag og Rødberg skulle fredes. I dag er det mulig å leie dresin av Veggli vertshus og sykle opp til Rødberg. Turen følger Numedalslågen tett forbi nedlagte stasjoner og gjennom mange tunneler. Den tøffeste delen er mellom Gvammen og Rødberg der stigningen er på 25 promille.

Veggli-typen
Dresinsyklene står parkert på rad og rekke utenfor den gule stasjonsbygningen. Du må trille dresinen et kort stykke før du kan sykle av sted. En dresin er nemlig ikke konstruert for alle sporvekslene på stasjonsområdet, så du vil nok spore av om du forsøker å sykle over disse.

Kjerre stoppested
Holdeplassene ligger tett langs strekningen oppover Numedal, og de bestod som regel av et lite skur med treplattform. Etter bare to kilometer vil du passere restene etter Tveitkåsa holdeplass på venstre hånd. Denne holdeplassen hadde ikke venteskur og bestod kun av en enkel plattform. Du ankommer Kjerre stoppested etter to nye kilometer. Den røde stasjonsbygningen er godt bevart og ligger idyllisk til ved den oppdemmede Kjerredammen.

Geiteryggen tunnel
Etter du har passert den lille ventebua ved Fossebrekke holdeplass, fortsetter sporet rett inn i den lengste tunnelen på Numedalsbanen. Geiteryggen tunnel er 572 meter lang, så du bør tenne hodelykta før sykler inn i mørket. Når du kommer ut av tunnelen, må du sykle inn i en ny som er vesentlig kortere. Du vil ankomme idylliske Kravikfjord holdeplass etter du har kommet deg ut av den siste tunnelen. Her kan du sette deg ned på benkene utenfor den lille stasjonsbygningen og nyte utsikten til Kravikfjorden.

Bratt parti
Du vil ankomme Norefjord stasjon etter du har krysset Eidsåa over ei kort bru. Du vil nok merke stigningen opp til Gvammen stasjon, så denne delen kan oppleves litt tung. Til gjengjeld er terrenget kupert og spennende. Du vil sykle gjennom hele seks tunneler før du ankommer stasjonen som ligger 323 meter over havet. Det kan lønne seg å ta en liten pause ved Gvammen, for de neste kilometerne blir nok de tyngste. Nå starter du nemlig på det bratteste partiet på Numedalsbanen hvor stigningen er på hele 25 promille.

Rødberg vokterbolig
Etter fire kilometer vil du passere den røde lille ventebua til Rødberg vokterbolig holdeplass. Du befinner deg nå på Numedalsbanens høyeste punkt, 395 meter over havet. Den siste halvannen kilometeren går i nedoverbakker og ender opp der hvor Numedalsbanen krysser veien og deler brua med bilene. Ønsker du å fortsette de siste hundre meterne frem til Rødberg stasjon, må du parkere dresinen og vandre til fots. Turen tilbake til Veggli er nok atskillig lettere siden det stort sett går i nedoverbakker.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Buss nummer 420 kjører flere ganger om dagen fra Kongsberg knutepunkt til Veggli sentrum, men noe sjeldnere i helgene. Kommer du med bil, følger du Riksvei 40 mot Rødberg. Du vil passere Veggli vertshus på høyre side hvor du kan parkere utenfor. Veggli vertshus tilbyr også overnatting.