Du er her: Forside / Treungenbanen / Sykkeltur på TreungenbanenTurtips

Sykkeltur på Treungenbanen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
35 km 3 timer Asfalt, Grusvei Lett Sykkeltur
Treungenbanen er nylig ryddet og opprustet til ny sykkelvei mellom Åmli og Treungen. Turen starter ved Åmli stasjon og følger både gamleveien og jernbanetraseen. På veien opp til Treungen stasjon, vil du passere vakre stasjonsbygninger, steinhvelvbruer og andre flotte kulturminner.
Bro over Treungenbanen. Foto: Erlend Garåsen
Turen starter utenfor den gamle stasjonsbygningen i Åmli hvor biblioteket i dag holder hus. Dette var endestasjonen på Åmlibanen etter den offisielle åpningen 17. desember 1910. Den lille bygningen du ser på andre siden av krysset er det tidligere godshuset til Åmli stasjon.

Rette veier
Forsett nordover langs Fossevegen på nedsiden av stasjonen og videre på gang- og sykkelstien. Sykkelveien vil etter hvert følge Gamle Telemarksvegen. Etter et par kilometer vil du sykle gjennom en tett furuskog i et øde område.

Seljås stoppested
Gamleveien vil etter hvert ende ut i riksveien som du må følge et lite stykke. Etter omtrent 400 meter vil du passere et hvitt hus på venstre side med rødt tak. Dette var tidligere stasjonsbygningen til Seljås stoppested.

Sandå stoppested
Du må sykle halvannen kilometer langs den trafikkerte riksveien. Når du får Nidelva tett til venstre, kan du ta av på gamleveien og følge denne omtrent 800 meter for å slippe unna trafikken. Ta av til høyre i krysset etter 400 meter. Nå sykler du igjen på gamleveien. Du vil krysse Sanåna over ei bru. Fortsett nesten en kilometer til du passerer et brunt trehus i to etasjer med rødt tak til venstre. Den praktfulle bygningen var tidligere Sandå stoppested.

Karlsåna
Ta til venstre rett etter du har krysset brua. Gamleveien fortsetter til høyre etter hundre meter og vil lede ut i riksveien. Nå kan du følge en del av Treungenbanen, som følger veien tett på høyre side. Du vil passere et område med høye fjellskjæringer på begge sider gjennom en tett furuskog. Deretter fortsetter Treungenbanen som en avskjermet sykkelvei. Etter tre kilometer vil du krysse Karlsåna over en jernbanebru.

Øy stoppested
Du vil passere Øy stoppested etter 500 meter. Stasjonsbygningen er nokså lik som de på Sandå og Seljås. Plattformen er fortsatt bevart, og det er også lasterampa litt lenger fremme. Sykkelveien vil krysse riksveien og følge den på andre siden. Her er riksveien lagt over jernbanetraseen. Etter du har syklet gjennom en bjørkeskog, vil Nidelva følge deg tett på venstre hånd. Her finnes flere idylliske steder hvor det går an å sette seg ned.

Vanntårnet ved Gaukås
Sykkelveien vil lede ut i riksveien og fortsette på andre siden i jernbanetraseen etter fire kilometer. Treungenbanen vil krysse fylkesgrensa og fortsette som sti gjennom en tett furuskog. Etter bare en kilometer vil du se et vanntårn. Rett sør for tårnet stod den gamle stasjonsbygningen frem til den brant ned til grunnen i august 2008.

Høgefoss bru
Etter en kilometer vil du passere sykkelturens eneste tunnel. Espebu tunnel som er 58 meter lang. Når du kommer ut av tunnelen, vil du krysse Nisserelva over den praktfulle Høgefossbrua.

Tjønnefoss stasjon
Jernbanetraséen videre er brutt. Etter at riksveien ble lagt over deler av Treungenbanen, må du følge denne to kilometer frem til Tjønnefoss stasjon. Treungenbanen fortsetter som skogsvei på baksiden av kroa og følger en annen trasé enn riksveien. Du vil følge Breidungen tett et godt stykke. Vannet ble demmet opp som følge av oppføringen av Tjønnefoss kraftverk i 1966.

Treungen stasjon
Traseen krysser ei bru før den munner ut i riksveien etter to kilometer. Etter 200 meter og rundt en lang sving, tar du av på stien til venstre. Treungenbanen fortsetter gjennom et boligfelt og videre som gang- og sykkelsti. Etter hundre meter tar du av til venstre på grusveien inn i skogen. Etter en kilometer vil du ankomme Treungen stasjon. I tillegg til stasjonsbygningen er også et privet og godshuset bevart. Lokstallen og vanntårnet står også den dag i dag, men bygningene ligger på andre siden av Fjonevegen. En liten steinbutikk holder til i det gamle vanntårnet som er verdt et besøk.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Kommer du med bil fra Oslo, tar du av E18 mot Gjerstad og følger fylkesvei 418. Ta av Riksvei 41 mot Åmli og fortsett 15 kilometer til du ankommer Åmli sentrum. Det er parkeringsplasser utenfor stasjonsbygningen hvor biblioteket holder til i dag.