Banner
Kart
Kontakt
Kontakt
LukkLukk Instillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Du er her: Forside / Treungenbanen / Vandretur på TreungenbanenTurtips

Vandretur på Treungenbanen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
13 km 4 timer Grusveier Middels Dresin
Treungenbanen mellom Gaukås og Treungen fremstår i dag som en populær og vakker sykkelrute. Turveien er lagt over det gamle jernbanesporet og passerer verneverdige stasjonsbygninger, jettegryter og en vakker steinhvelvbro.
Høgefoss bru. Foto: Erlend Garåsen
Høgefoss bru. Foto: Erlend Garåsen
Treungenbanen var opprinnelig den 92 kilometer lange strekningen mellom Arendal og Treungen som åpnet i 1913. Strekningen mellom Nelaug og Treungen ble lagt ned i 1967 og sporene revet året etter. Fra Treungen og ned til fylkesgrensa fremstår Treungenbanen i dag som en idyllisk turvei som følger den øvre delen av Arendalsvassdraget tett. Turveien passerer verneverdige stasjonsbygninger, jettegryter, vanntårn og en vakker steinhvelvbro.

Populær tur- og sykkelrute
Fra Åmli og nordover mot Gaukås vil riksveien følge jernbanetraséen tett. Selv om mye av Treungenbanen har blitt ombygd til sykkelvei på denne delen, har også riksveien delvis blitt lagt over det gamle sporet. Rett sør for fylkesgrensa til Vestfold og Telemark, fortsetter Treungenbanen østover i et øde skogsområde og følger Nisserelva tett mot Treungen. Dette er utvilsomt den vakreste delen av Treungenbanen som i dag fremstår som en populær tur- og sykkelrute.

Vanntårnet ved Gaukås
Turen starter ved fylkesgrensa. På østsiden av riksveien kan du følge Treungenbanen som sti gjennom en tett furuskog. Etter bare en kilometer vil en av turens største severdigheter dukke opp, nemlig vanntårnet ved Gaukås. Her ble dampkjelen til lokomotivene fylt med vann før de startet på stigningen opp til Treungen stasjon. Rett sør for vanntårnet stod den gamle stasjonsbygningen frem til den brant ned til grunnen i august 2008. Kun rester etter plattformen synes i dag. Den eneste grunnen til at det ble bygget stasjon i dette øde området, var det planlagte sidesporet opp til Fyresdal som aldri ble noe av.

Høgefoss bru
Etter en kilometer dukker neste severdighet opp, nemlig turens eneste tunnel. Espebu tunnel er bare 58 meter lang, så du trenger ingen lykt. Når du kommer ut av tunnelen, fortsetter Treungenbanen i et kupert område med høye fjellskjæringer på begge sider av traséen. Du vil krysse Nisserelva etter to kilometer over den praktfulle Høgefoss bru. Under den 41 meter lange steinhvelvbrua ble tømmeret fløtet ned Arendalsvassdraget helt frem til 1970. Ettersom Høgefossen hadde et fall på 40 meter, ble tømmeret ført i en 2,3 kilometer lang tømmerrenne forbi dette bratte partiet.

Jettegrytene i Illekleivfossen
Treungenbanen fortsetter langs vestsiden av vassdraget frem til Illekleivfossen. Her vil du få fin utsikt over de små jettegrytene i elva hvis det ikke er for stor vannføring. Det er mulig å bade i jettegrytene, men vær forsiktig når du går ned. Området er bratt og absolutt ikke egnet for barn.

På eget ansvar
Jernbanetraséen videre er brutt. Etter at riksveien ble lagt over deler av Treungenbanen, må du følge denne to kilometer frem til Tjønnefoss stasjon. Du kan allikevel følge litt av den gamle jernbanetraséen ved å gå i grøfta på venstre side av veien. Etter 200 meter vil Treungenbanen forlate riksveien som en gjengrodd sti. Det er mulig å følge denne, men det er på eget ansvar. For traséen vil nemlig krysse Rauåna etter 400 meter. For å komme deg over, må du balansere oppå brufundamentet. Den sikreste ruta er derfor langs riksveien.

Tjønnefoss stasjon
Rett før du ankommer Tjønnefoss stasjon, kan du følge deler av gamleveien på sti på høyre side av veien. Tjørullkroa huser i dag den gamle stasjonsbygningen. Her kan du ta deg en velfortjent pause før du fortsetter på de siste fem kilometerne av traséen. Treungenbanen fortsetter som skogsvei på baksiden av kroa og følger en annen trasé enn riksveien. Etter 300 meter krysser du en jernbanebru over en av Nisserelvas sideelver. Denne er sikret og trygg i motsetning til den over Rauåna. Du vil følge Breidungen tett et godt stykke. Vannet ble demmet opp som følge av oppføringen av Tjønnefoss kraftverk i 1966.

Treungen stasjon
Traséen krysser en ny bro over Fiskåna før den munner ut i riksveien etter to kilometer. Etter 200 meter og rundt en lang sving, tar du av på stien til venstre. Treungenbanen fortsetter gjennom et boligfelt og videre som gang- og sykkelsti. Etter hundre meter tar du av til venstre på grusveien inn i skogen. Du går nå igjen på den gamle Treungenbanen. Etter en kilometer vil du ankomme Treungen stasjon. Treungen Pinsemenighet holder i dag til i den beige stasjonsbygningen. Flere av de andre stasjonsbygningene er også bevarte som privet og godshus. Lokstallen og vanntårnet står også den dag i dag, men bygningene ligger på andre siden av Fjonevegen. Vanntårnet huser i dag en liten steinbutikk. Utenfor lokstallen ligger restene etter svingskiva som er fylt med vann.

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Du kan ta bussen til Gaukås eller Ekra som ligger nærmere fylkesgrensa. Buss 131 går hverdager og søndager fra både Åmli og Treungen. Kommer du med bil fra Oslo, tar du av E18 mot Gjerstad og følger fylkesvei 418. Ta av Riksvei 41 mot Vrådal og fortsett fem kilometer til du ankommer fylkesgrensa. Det er enklest å parkere utenfor stasjonsområdet til Gaukås stasjon og starte derfra. Du kan ta bussen tilbake for å hente bilen, men merk at siste buss går i 15-tiden om hverdagene. På søndager går det buss så sent som 18.30.