Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / Treungenbanen / Vandretur på TreungenbanenTurtips

Vandretur på Treungenbanen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
13 km 4 timer Grusvei Middels Fottur
Treungenbanen mellom Gaukås og Treungen fremstår i dag som en populær og vakker sykkelrute. Turveien er lagt over det gamle jernbanesporet og passerer verneverdige stasjonsbygninger, jettegryter og en vakker steinhvelvbro.
Høgefoss bru. Foto: Erlend Garåsen
Høgefoss bru. Foto: Erlend Garåsen
Treungenbanen var opprinnelig den 92 kilometer lange strekningen mellom Arendal og Treungen som åpnet i 1913. Strekningen mellom Nelaug og Treungen ble lagt ned i 1967 og sporene revet året etter. Fra Treungen og ned til fylkesgrensa fremstår Treungenbanen i dag som en idyllisk turvei som følger den øvre delen av Arendalsvassdraget tett.

Vanntårnet ved Gaukås
Turen starter ved fylkesgrensa. På østsiden av riksveien kan du følge Treungenbanen som sti gjennom en tett furuskog. Etter bare en kilometer vil en av turens største severdigheter dukke opp, nemlig vanntårnet ved Gaukås. Rett sør for vanntårnet stod den gamle stasjonsbygningen frem til den brant ned til grunnen i august 2008. Kun rester etter plattformen synes i dag.

Høgefoss bru
Etter en kilometer dukker neste severdighet opp, nemlig turens eneste tunnel som er 58 meter lang. Når du kommer ut av tunnelen, fortsetter Treungenbanen i et kupert område med høye fjellskjæringer på begge sider av traseen. Du vil krysse Nisserelva etter to kilometer over den praktfulle Høgefoss bru.

Sykkelvei
Jernbanetraseen videre er brutt. Etter at riksveien ble lagt over deler av Treungenbanen, må du følge en nyetablert sykkelrute langs veien frem til Tjønnefoss stasjon. Traseen gikk opprinnelig på motsatt side av veien, og du kan tydelig se rester etter den. Etter 200 meter vil Treungenbanen forlate riksveien som en gjengrodd sti. Det er ikke anbefalt å følge denne, da brua over Rauåna er fjernet. Den sikreste ruta er derfor sykkelveien.

Tjønnefoss stasjon
Tjørullkroa holder i dag til i den gamle stasjonsbygningen, og inne finner du mange eldre bilder av Treungenbanen på veggen. Treungenbanen fortsetter som skogsvei på baksiden av kroa og følger en annen trasé enn riksveien. Du vil følge Breidungen tett et godt stykke. Vannet ble demmet opp som følge av oppføringen av Tjønnefoss kraftverk i 1966.

Treungen stasjon
Traseen krysser en ny bro over Fiskåna før den munner ut i riksveien etter to kilometer. Etter 300 meter og rundt en lang sving, tar du av på stien til venstre. Her passerer du en informasjonstavle med bilde av Heimdalsvelgen holdeplass. Treungenbanen fortsetter gjennom et boligfelt og videre som gang- og sykkelsti. Etter hundre meter tar du av til venstre på grusveien inn i skogen. Etter en kilometer vil du ankomme Treungen stasjon. I tillegg til stasjonsbygningen er et privet og godshus bevart. Lokstallen og vanntårnet står også den dag i dag, men bygningene ligger på andre siden av Fjonevegen. Vanntårnet huser i dag en liten steinbutikk, som er verdt et besøk.

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Du kan ta bussen til Gaukås eller Ekra som ligger nærmere fylkesgrensa. Buss 131 går hverdager og søndager fra både Åmli og Treungen. Kommer du med bil fra Oslo, tar du av E18 mot Gjerstad og følger fylkesvei 418. Ta av Riksvei 41 mot Vrådal og fortsett fem kilometer til du ankommer fylkesgrensa. Det er enklest å parkere utenfor stasjonsområdet til Gaukås stasjon og starte derfra. Du kan ta bussen tilbake for å hente bilen, men merk at siste buss går i 15-tiden om hverdagene. På søndager går det buss så sent som 18.30.