Banner
Lukk kartLukk kart
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Du er her: Forside / Drammenbanen / Gamle DrammenbanenTurtips

Gamle Drammenbanen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
15 km 3 timer Grusveier Middels Fottur
Gamle Drammenbanen fremstår i dag som en idyllisk tursti som brukes flittig av både syklister og turgåere. Om vinteren er det preparert skiløype fra Store Røken tunnel til Lierbyen. Underveis passerer du to tunneler og flere nedlagte holdeplasser og stasjoner.
Gullaugkleiva. Foto: Erlend Garåsen
Gullaugkleiva. Foto: Erlend Garåsen
Etter at Lieråsen tunnel på Drammenbanen åpnet mellom Asker og Lier i 1973, ble den tidligere traséen lagt ned mellom Spikkestad og Brakerøya. Opprinnelig gikk togene mot Drammen i en stor S-sløyfe via Spikkestad og Lierbyen. I dag fremstår den gamle traséen som en idyllisk tursti hvor det er satt opp informasjonstavler og benker.

Spikkestad stasjon
Ankommer du med toget, stiger du nok av litt lenger østover enn der stasjonen opprinnelig lå. Den tidligere gule stasjonsbygningen finner du ved å fortsette i samme retning hvor sporene slutter. Dette var opprinnelig bygningen til Høvik stasjon som Spikkestad overtok i 1922. Spikkestad var ikke noe mer enn en lasteplass da Drammenbanen åpnet i 1885. Tettstedet fikk ikke egen stasjon før i 1911. Puben «Hovedsporet» holdt til stasjonsbygningen i perioden 2014–2018.

Gamle master
Spikkestad kulturkirke er oppført der hvor sporet tidligere gikk, så du må gå rundt ved å følge veien opp fra stasjonsbygningen og ta til høyre helt til du har kommet rundt. Veien vil krysse Gamle Drammenbanen over ei bru. Gå forsiktig ned den bratte skråningen og følg traséen videre. Denne delen av Gamle Drammenbanen er ikke ferdig opprustet, så det kan hende du må klatre over et veltet tre eller andre hindringer. Legg merke til mastene du stadig passerer på høyre hånd. På disse hang kjøreledningen etter at Drammenbanen ble elektrifisert i 1922.

Store Røken tunnel
Etter ca. 300 meter munner traséen ut i et kryss. Følg veien 200 meter videre rett frem. Gamle Drammenbanen fortsetter som en gruslagt turvei inn i skogen. Denne delen er skiltet «Gamle Drammenbanen». Etter 800 meter ankommer du turens første tunnel. Store Røken tunnel er 213 meter lang og for tiden stengt på grunn av sikringsarbeider. Det er skiltet alternativ rute opp en bratt bakke. Dette er den samme tunnelen som ble brukt under innspillingen av Knutsen & Ludvigsen-filmen fra 1974. Bor den en grevling i tunnelen mon tro?

Gullaug holdeplass
Etter tunnelen får du fantastisk utsikt over Drammensfjorden og Lierdalen. Denne delen er også lyssatt hele veien ned til Lierbyen. Etter 600 meter dukker neste tunnel opp, nemlig Lille Røken tunnel. Med en lengde på bare 36 meter, går det fint an å passere den uten lykt. Etter tunnelen ankommer du til Gullaug holdeplass som åpnet i 1956. Perrongen er bevart og det er satt opp informasjonstavle og benker. Bebyggelsen på Gullaug ble oppført etter etableringen av Norsk Sprængstofindustris fabrikker (Dyno ASA).

Reistad holdeplass
Traséen blir etter en kilometer atskillig bredere. Her lå nemlig Lieråsen kryssingspor. Etter ytterligere to kilometer ankommer du neste holdeplass, nemlig Reistad som ble oppført i 1934. Det finnes dessverre få rester etter holdeplassen, men det er satt opp en informasjonstavle med bilder og historie. Fra Reistad er det brudd i traséen. Hold til høyre for rundkjøringen og kryss så veien over fotgjengerfeltet. Gamle Drammenbanen fortsetter på andre siden av veien.

Togpub
Gamle Drammenbanen krysser E18 og ender brått ut i en asfaltert vei når du nærmer deg Lierbyen. Ta da til venstre og følg Hegsbroveien til du ankommer sentrum. Ta til høyre opp Bruveien og du vil passere bussterminalen. Rett til venstre før rundkjøringen vil du skimte noen gule trebygninger. Du har nå ankommet gamle Lier stasjon hvor sidelinjen Lierbanen hadde sin utgangsstasjon. Lier kunstforening holder i dag til i den gamle stasjonsbygningen og Toget pub i godshuset ved siden av. Utenfor står det et tog bestående av tre vogner. Puben er absolutt verdt et besøk om den er åpen. Hva med å teste pizzaen «Konduktørens valg»? Hvis du vil avslutte turen ved Lierbyen, går det busser mot Asker og Drammen fra Lier bussterminal.

Kjellstad stoppested
Fortsett videre til du kommer i enden av parkeringsplassen. Fylkesveien er dessverre lagt over det gamle sporet, så du må inn på Hegsbroveien igjen og følge denne en kilometer til du ankommer en bensinstasjon. I rundkjøringen der hvor fylkesveien ender, finner du igjen Gamle Drammenbanen. Fortsett rett sørover i traséen som fremstår som en gruslagt turvei. Etter et par hundre meter er det «dobbeltspor». Gående til høyre og ridende på hest til venstre. Du passerer Kjellstad stoppested på høyre hånd etter 1400 meter, men stasjonsbygningen er dessverre revet. Når du nærmer deg Brakerøya, fortsetter Gamle Drammenbanen som en asfaltert gang- og sykkelsti langs E18. Kryss E18 over den buede brua ved takfabrikken og fortsett videre sørover langs sykkelstien. Brua du nå vil passere tilhørte Drammenbanen frem til omleggingen i 1973. Du ankommer nå Brakerøya stasjon.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Vy Lokaltog L1 (Spikkestad–Asker–Oslo S–Lillestrøm). Kommer du fra Drammen, kan du enten ta toget til Asker og bytte der, eller ta buss nr. 81 direkte til Spikkestad. Bane Nor Eiendom har parkeringsplasser både utenfor den gamle og nye stasjonen. Disse er avgiftsbelagte.

Hjemreise
Vy Lokaltog L13 (Drammen–Oslo S–Jessheim–Dal). Buss 81 kjører direkte fra Brakerøya til Spikkestad.