Banner
Turkart
Kontakt
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / Drammenbanen / Gamle DrammenbanenTurtips

Gamle Drammenbanen

Distanse: Varighet: Terreng: Nivå: Type
15 km 3 timer Grusvei Middels Fottur
Gamle Drammenbanen fremstår i dag som en idyllisk tursti som brukes flittig av både syklister og turgåere. Om vinteren er det preparert skiløype fra Store Røken tunnel til Lierbyen. Underveis passerer du to tunneler og flere nedlagte holdeplasser og stasjoner.
Gullaugkleiva. Foto: Erlend Garåsen
Gullaugkleiva. Foto: Erlend Garåsen
Etter at Lieråsen tunnel på Drammenbanen åpnet mellom Asker og Lier i 1973, ble den tidligere traseen lagt ned mellom Spikkestad og Brakerøya. Opprinnelig gikk togene mot Drammen i en stor S-sløyfe via Spikkestad og Lierbyen. I dag fremstår den gamle traseen som en idyllisk tursti hvor det er satt opp informasjonstavler og benker.

Spikkestad stasjon
Ankommer du med toget, stiger du nok av litt lenger østover enn der stasjonen opprinnelig lå. Den tidligere stasjonsbygningen finner du ved å fortsette i samme retning hvor sporene slutter. Stasjonen Kafé holder i dag til i den gamle stasjonen.

Store Røken tunnel
Spikkestad kulturkirke er oppført der hvor sporet tidligere gikk, så du må gå på venstre side av bygningen og under brua for å komme inn på traseen. Etter ca. 300 meter munner den ut i et kryss. Følg veien 200 meter videre rett frem. Gamle Drammenbanen fortsetter som en gruslagt turvei inn i skogen. Denne delen er skiltet «Gamle Drammenbanen». Etter 800 meter ankommer du turens første tunnel. Store Røken tunnel er 213 meter lang og ble i 2021 lyssatt og sikret.

Gullaug holdeplass
Etter tunnelen får du fantastisk utsikt over Drammensfjorden og Lierdalen. Denne delen er også lyssatt hele veien ned til Lierbyen. Etter 600 meter dukker neste tunnel opp, nemlig Lille Røken tunnel. Med en lengde på bare 36 meter, går det fint an å passere den uten lykt. Etter tunnelen ankommer du til Gullaug holdeplass som åpnet i 1956.

Reistad holdeplass
Traseen blir etter en kilometer atskillig bredere. Her lå nemlig Lieråsen kryssingspor. Etter ytterligere to kilometer ankommer du neste holdeplass, nemlig Reistad som ble oppført i 1934. Fra Reistad er det brudd i traseen. Hold til høyre for rundkjøringen og kryss så veien over fotgjengerfeltet. Gamle Drammenbanen fortsetter på andre siden av veien.

Togpub
Gamle Drammenbanen krysser E18 og ender brått ut i en asfaltert vei når du nærmer deg Lierbyen. Ta da til venstre og følg Hegsbroveien til du ankommer sentrum. Ta til høyre opp Bruveien og du vil passere bussterminalen. Rett til venstre før rundkjøringen vil du skimte noen gule trebygninger. Du har nå ankommet gamle Lier stasjon hvor sidelinjen Lierbanen hadde sin utgangsstasjon.

Kjellstad stoppested
Fortsett videre til du kommer i enden av parkeringsplassen. Fylkesveien er dessverre lagt over det gamle sporet, så du må inn på Hegsbroveien igjen og følge denne en kilometer til du ankommer en bensinstasjon. I rundkjøringen der hvor fylkesveien ender, finner du igjen Gamle Drammenbanen. Fortsett rett sørover i traseen som fremstår som en gruslagt turvei. Du passerer Kjellstad stoppested på høyre hånd etter 1400 meter, men stasjonsbygningen er dessverre revet. Når du nærmer deg Brakerøya, fortsetter Gamle Drammenbanen som en asfaltert gang- og sykkelsti langs E18. Kryss E18 over den buede brua ved takfabrikken og fortsett videre sørover langs sykkelstien.
► Vis reiserute

Hvordan kommer jeg meg hit?

Adkomst
Vy Lokaltog L1 (Spikkestad–Asker–Oslo S–Lillestrøm). Kommer du fra Drammen, kan du enten ta toget til Asker og bytte der, eller ta buss nr. 81 direkte til Spikkestad. Bane Nor Eiendom har parkeringsplasser både utenfor den gamle og nye stasjonen. Disse er avgiftsbelagte.

Hjemreise
Vy Lokaltog L13 (Drammen–Oslo S–Jessheim–Dal). Buss 81 kjører direkte fra Brakerøya til Spikkestad.

Sponsor: