Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis jernbanelinje
Vis stasjoner
Vis bilder
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / VestfoldbanenHistorie

Vestfoldbanen

Lengde: Starter: Ender: Status:
129 km Drammen stasjon Myrane stasjon Operativ
Vestfoldbanen er den 129 kilometer lange strekningen mellom Drammen i Viken til Myrane i Vestfold og Telemark. Jernbanestrekningen hadde opprinnelig fire sidelinjer, men alle er nedlagte i dag med unntak av Brevikbanen. I fremtiden vil Vestfoldbanen få dobbeltspor på hele strekningen som vil gi kortere reisetid.
Vestfoldbanen gjennom Holmestrand. Foto: Anders B. Wilse/Norsk Folkemuseum
Vestfoldbanen gjennom Holmestrand. Foto: Anders B. Wilse/Norsk FolkemuseumOffentlig eiendom
Byggingen av Vestfoldbanen ble vedtatt av Stortinget i juni 1875 etter lengre diskusjon om traséen skulle følge kysten eller legges lengre inn i landet. Valget falt på en indre linje med sidebane til Horten. Grevskapsbanen, som var Vestfoldbanens opprinnelige navn, ble åpnet som en smalsporet jernbane frem til Larvik 13. oktober 1881 og forlenget til Skien 23. november 1882. Vestfoldbanen ble ombygget til en normalsporet jernbane i 1949 og elektrifisert i 1957.

Flere sidelinjer
Vestfoldbanen hadde fire sidelinjer. I 1881 åpnet Hortenlinjen mellom Skoppum og Horten. Brevikbanen mellom Eidanger og Brevik åpnet 1895. I 1901 stod Tønsberg–Eidsfossbanen ferdig mellom Tønsberg og Eidsfoss. Året etter åpnet Holmestrand–Vittingfossbanen mellom Holmestrand og Hvittingfoss. Alle disse sidelinjene er i dag nedlagte med unntak av Brevikbanen som fortsatt har godstrafikk etter at persontrafikken forsvant i 1968. I 1938 ble Tønsberg–Eidsfossbanen og Holmestrand–Vittingfossbanen nedlagte. Hortenlinjen ble fullstendig nedlagt i 2002 etter at persontrafikken ble avviklet i 1967.

Dobbeltspor
Det pågår og er videre planlagt stortstilt modernisering av Vestfoldbanen. 17. desember 2016 åpnet 14,3 kilometer med nytt dobbeltspor mellom Holm og Nykirke. 24. september 2018 ble reisetiden mellom Porsgrunn og Larvik vesentlig redusert etter at 22,5 kilometer med dobbeltspor åpnet mellom Farriseidet og Eidanger. Det mangler fortsatt dobbeltspor på strekningene Drammen–Skoger, Nykirke-Barkåker og Tønsberg–Larvik.