Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis jernbanelinje
Vis stasjoner
Vis bilder
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / SpikkestadlinjenHistorie

Spikkestadlinjen

Lengde: Starter: Ender: Status:
14 km Asker stasjon Spikkestad stasjon Operativ
Spikkestadlinjen er en 14 kilometer lang sidebane til Drammenbanen mellom Asker og Spikkestad. Den var opprinnelig en del av Drammenbanen frem til Lieråsen tunnel åpnet i 1973.
Heggedal stasjon. Foto: Carl Normann/Nasjonalbiblioteket
Heggedal stasjon. Foto: Carl Normann/NasjonalbiblioteketOffentlig eiendom
Da Drammenbanen åpnet mellom Oslo Vestbanestasjon og Drammen i 1972, fulgte den Spikkestadlinjens trasé frem til Spikkestad og fortsatte i en S-sløyfe til Brakerøya via Lierbyen. 3. juni 1973 åpnet den 10 723 kilometer lange Lieråsen tunnel mellom Lier og Asker, som ble Norges lengste jernbanetunnel frem til Romeriksporten åpnet på Gardermobanen. Reisetiden mellom Oslo og Drammen ble vesentlig kortet ned ettersom den nye traseen var elleve kilometer kortere. Den gamle traseen frem til Spikkestad stasjon ble deretter kun en sidebane til Drammenbanen.

Turvei
Halvannen kilometer av strekningen videre fra Spikkestad ble beholdt som et industrispor. Sporet fra Gullaug til Brakerøya ble revet og senere gjort om til turveien «Gamle Drammenbanen». Etter avviklingen av godstrafikken i 1994, ble Spikkestad endestasjonen på den resterende strekningen under navnet Spikkestadlinjen. Det er i dag turvei på hele strekningen mellom Spikkestad og Lierbyen, samt på deler av strekningen mellom Lier og Brakerøya.