Sandbekkbanen
Lengde: | Starter: | Ender: | Status: |
---|---|---|---|
5 km | Sandbekk | Rekefjord | Nedlagt |
Sandbekkbanen var en fem kilometer lang jernbanestrekning som gikk mellom Sandbekk og Rekefjord i Sokndal kommune. Den var i drift i perioden 1917–1965 og fraktet ilmenitt og magnetitt fra oppredningsverket på Sandbekk.
Byggingen
I 1902 ble A/S Titania etablert, som i stedet fokuserte på selve titaninnholdet i malmen. Aksjemajoriteten ble kjøpt opp av Titan Co. AS i 1916 for produksjon av titanhvitt – pigmenter som brukes for fremstilling av hvitfarge til blant annet maling. For å frakte malmen til kaia i Rekefjord, ble traseen til Blåfjellbanen gjort i stand fra Åmot. To kilometer med ny trasé ble anlagt videre fra Åmot til oppredningsverket på Sandbekk. En ny tunnel og jernbanebro over Sokndalelva ble bygget i tillegg til kai og lasteanlegg i Rekefjord. Hele anlegget stod ferdig i 1917. Sandbekkbanen ble bygget smalsporet og fikk en sporvidde på 750 millimeter.
Nedleggelse
Driften kom ikke skikkelig i gang før i 1919. Produksjonen var da på omtrent 1500 tonn ilmenittkonsentrat. Både magnetitt- og ilmenittkonsentrat ble fraktet i malmvogner trukket av akkumulatordrevne lokomotiver, men fra 1937 ble all ilmenittkonsentrat fraktet med taubane og skipet ut fra fra Jøssingfjord i stedet. I 1950 hadde produksjonen økt til 100 000 tonn ilmenitt per år. Ti år senere startet Titan Co. opp et nytt dagbrudd på Tellenes. Gruvedriften ble derfor lagt ned på Sandbekk i 1965. Det siste toget med magnetittkonsentrat ble kjørt til Rekefjord 31. mai 1965.
Turvei
I dag er jernbanetraseen mellom Sandbekk og Åmodt gjort om til turvei. Resten av jernbanestrekningen frem til Hauge i Dalane går på asfaltert gang- og sykkelvei. Blåfjellbanens gamle trasé opp til Blåfjell gruver er også bygget om til turvei og passerer den severdige Ruggesteinen – Nord-Europas største bevegelige steinblokk.