Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis jernbanelinje
Vis stasjoner
Vis bilder
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / SandbekkbanenHistorie

Sandbekkbanen

Lengde: Starter: Ender: Status:
5 km Sandbekk Rekefjord Nedlagt
Sandbekkbanen var en fem kilometer lang jernbanestrekning som gikk mellom Sandbekk og Rekefjord i Sokndal kommune. Den var i drift i perioden 1917–1965 og fraktet ilmenitt og magnetitt fra oppredningsverket på Sandbekk.
Sandbekk gruver. Foto: Widerøe Flyveselskaps flyfoto/Nasjonalbiblioteket
Sandbekk gruver. Foto: Widerøe Flyveselskaps flyfoto/NasjonalbiblioteketOffentlig eiendom
Bergverksdriften i Sokndal startet i 1864 etter at The Norwegian Titanic Iron Ore Company Limited ble stiftet. En 8,4 kilometer lang, normalsporet jernbanestrekning åpnet i 1870 mellom Blåfjell gruver og utskipningskaia i Rekefjord for frakt av titanholdig jernmalm (ilmenitt). Malmen var tung å smelte som følge av det store titaninnholdet, og i 1882 ble driften lagt ned.

Byggingen
I 1902 ble A/S Titania etablert, som i stedet fokuserte på selve titaninnholdet i malmen. Aksjemajoriteten ble kjøpt opp av Titan Co. AS i 1916 for produksjon av titanhvitt – pigmenter som brukes for fremstilling av hvitfarge til blant annet maling. For å frakte malmen til kaia i Rekefjord, ble traseen til Blåfjellbanen gjort i stand fra Åmot. To kilometer med ny trasé ble anlagt videre fra Åmot til oppredningsverket på Sandbekk. En ny tunnel og jernbanebro over Sokndalelva ble bygget i tillegg til kai og lasteanlegg i Rekefjord. Hele anlegget stod ferdig i 1917. Sandbekkbanen ble bygget smalsporet og fikk en sporvidde på 750 millimeter.

Nedleggelse
Driften kom ikke skikkelig i gang før i 1919. Produksjonen var da på omtrent 1500 tonn ilmenittkonsentrat. Både magnetitt- og ilmenittkonsentrat ble fraktet i malmvogner trukket av akkumulatordrevne lokomotiver, men fra 1937 ble all ilmenittkonsentrat fraktet med taubane og skipet ut fra fra Jøssingfjord i stedet. I 1950 hadde produksjonen økt til 100 000 tonn ilmenitt per år. Ti år senere startet Titan Co. opp et nytt dagbrudd på Tellenes. Gruvedriften ble derfor lagt ned på Sandbekk i 1965. Det siste toget med magnetittkonsentrat ble kjørt til Rekefjord 31. mai 1965.

Turvei
I dag er jernbanetraseen mellom Sandbekk og Åmodt gjort om til turvei. Resten av jernbanestrekningen frem til Hauge i Dalane går på asfaltert gang- og sykkelvei. Blåfjellbanens gamle trasé opp til Blåfjell gruver er også bygget om til turvei og passerer den severdige Ruggesteinen – Nord-Europas største bevegelige steinblokk.