Banner
Turkart
Kontakt
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis jernbanelinje
Vis stasjoner
Vis bilder
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / HafslundbanenHistorie

Hafslundbanen

Lengde: Starter: Ender: Status:
6 km Hafslund holdeplass Sundløkka Nedlagt
Hafslundbanen var en 5,5 kilometer lang sidelinje til Østfoldbanen som gikk mellom Hafslund holdeplass i Sarpsborg og Sundløkka i Fredrikstad. Jernbanen åpnet i 1898 og ble lagt i 1973. Den var Norges første elektriske jernbane som var normalsporet.
Hafslund smelteverk. Foto: Anders Beer Wilse/Nasjonalbiblioteket
Hafslund smelteverk. Foto: Anders Beer Wilse/NasjonalbiblioteketOffentlig eiendom
Da Hafslundbanen åpnet 20. mars 1898, grenet den ut fra Hafslund holdeplass på Østre linje og fulgte Glommas sørside ned til Hafslundkaia ved Sundløkka. Det 5,5 kilometer lange sidesporet ble bygget for å transportere råvarer og produkter til og fra Hafslund karbidfabrikk, senere Hafslund smelteverk. Jernbanen ble også benyttet av Hafslund kraftstasjon, papirfabrikken og Gretnes og Årum teglverk.

Trikken
På folkemunne ble togene omtalt som «trikken», som også hadde intern persontrafikk. Etter åpningen bestod materiellet av to lokomotiver og 25 vogner. I 1907 ble det anskaffet et større lokomotiv og flere vogner. Lokomotivene var drevet med likestrøm med en spenning på 600 volt. Dermed ble Hafslundbanen den aller første normalsporede jernbanen som ble drevet med elektrisk kraft.

Glommastien
I 1974 ble det åpnet et nytt sidespor til smelteverket fra Vestre linje. Det gamle sporet fra Østre linje ble samtidig lagt ned. Sporet fra smelteverket til Sundløkka ble nedlagt i 1967 og revet i 2001. Gamlelinja og deler av traseen øst for Sundløkka er i dag en del av Glommastien.