Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
English
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis jernbanelinje
Vis stasjoner
Vis bilder
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / Skotfoss Bruks jernbaneHistorie

Skotfoss Bruks jernbane

Lengde: Starter: Ender: Status:
2 km Skotfoss bruk Røråsen Nedlagt
Skotfoss Bruks jernbane ble anlagt i 1892 som den første elektriske jernbanen i Skandinavia. Den smalsporede bruksbanen fraktet papirprodukter fra Skotfoss bruk i Skien til utskipningskaia på Røråsen. Jernbanen ble lagt ned i 1966 etter at varetransporten ble flyttet til vei.
Skotfoss bruk. Foto: Anders Beer Wilse/Nasjonalbiblioteket
Skotfoss bruk. Foto: Anders Beer Wilse/NasjonalbiblioteketOffentlig eiendom
Union Co. kjøpte Drewsens tresliperi ved Skotfoss i 1890. To år senere åpnet den halvannen kilometer lange jernbanen etter at bruket anskaffet et elektriske lokomotiv. Bruksbanen fikk en sporvidde på 750 millimeter og ble Skandinavias første elektriske jernbane. Papirprodukter ble transportert fra Skotfoss bruk til utskipningskaia ved Røråsen. Cellulose og kull ble fraktet den andre veien tilbake. Turen frem og tilbake tok omtrent 45 minutter inklusiv lasting og lossing.

Skotfosstien
I 1961 ble et nytt ferdigvarelager tatt i bruk som lå nærmere bruket. Det ble ikke lenger behov for bruksbanen ettersom varene heretter kunne fraktes med bil eller lekter. Skinner og annet materiell ble solgt etter at bruksbanen ble lagt ned i 1966. I 1998 ble Skotfosstien etablert av Skotfoss historielag og Skien kommune. Den kulturhistoriske stien er 3,7 lang og lagt over den gamle jernbanetraséen. 15 informasjonstavler er satt opp langs stien som forteller om både jernbanens og brukets historie. Flere jernbanevogner står plasserte flere steder langs stien som kulturminner.