Gjøvikbanen
Lengde: | Starter: | Ender: | Status: |
---|---|---|---|
124 km | Oslo S | Gjøvik stasjon | Operativ |
Gjøvikbanen er den 124 kilometer lange jernbanestrekningen mellom Oslo S og Gjøvik. Den er den første og hittil eneste jernbanestrekningen i Norge som er drevet på anbud.
Tre sidelinjer
Gjøvikbanen hadde i sin tid tre sidelinjer som er nedlagte i dag: Røykenvikbanen mellom Jaren og Røykenvik, Valdresbanen mellom Eina og Fagernes og Skreiabanen mellom Reinsvoll og Skreia. I tillegg går det en sidelinje mellom Roa og Hønefoss som i dag defineres som en del av Bergensbanen. Dette skyldes at Bergensbanen gikk på deler av Gjøvikbanen frem til 1989. Gjøvikbanen brukes for det meste av pendlere, hvorav 80 prosent innenfor Akershus og Oslo. Grunnet lavt trafikkgrunnlag ble persontrafikken satt på anbud fra 2006. Deretter har banen blitt drevet av NSB Gjøvikbanen AS som har vunnet anbudsrundene.
Kulinariske opplevelser
Sultgruppen har i samarbeid med Norsk Museumstog arrangert kulinariske opplevelser på deler av Gjøvikbanen fra høsten 2008. Ved å sette sammen et togsett bestående av damplokomotiv og spise- og salongvogner fra perioden 1909 til 1930, har de servert gjestene champagne, femretters middag og kaffe avec i 1. klasses veteranvogner. Ferden har startet på Gjøvikbanen opp til Roa, videre til Hønefoss via Jevnaker og tilbake mot Oslo igjen via Hokksund og Drammen. Tilbudet har vært åpent for alle interesserte.
Å rusle Gjøvikbanen
Gjøvikbanen gjennom Nordmarka frem til nedre del av Lunner har vært populært blandt både syklister og turfolk. Det går merkede stier fra flere av banens stasjoner oppover marka. Mange velger å ta med sykkelen på Gjøvikbanen og sykle Nordmarka tilbake igjen. Stryken stasjon har vært et spesielt populært startpunkt. Skal en ha med sykkel på lørdager eller søndager før klokken 14, må sykkelplass reserveres på forhånd ved å kontakte NSB.