Skøyen–Filipstadlinjen
Lengde: | Starter: | Ender: | Status: |
---|---|---|---|
2 km | Oslo V | Skøyen stasjon | Operativ |
Skøyen–Filipstadlinjen er den to kilometer lange jernbanestrekningen mellom Skøyen stasjon og Filipstad. Linjen var opprinnelig en del av Drammenbanen frem til Oslo V ble lagt ned i 1989.
Drammenbanen ble høytidelig åpnet mellom Oslo V og Drammen 7. oktober 1872. 10. mai 1962 ble Øst-Vesttunnelen vedtatt av Stortinget slik at en felles sentralstasjon kunne etableres. Tunnelen er i dag kjent som Oslotunnelen og går mellom Skøyen og Oslo S. Den ble åpnet 30. mai 1980 etter en prøvdedrift fra 15. april samme år. Etter åpningen byttet Oslo Ø navn til Oslo S.Oslo V legges ned
Selv om mye av togtrafikken ble flyttet til Oslo S, gikk det fortsatt lokal- og Intercity-tog fra Oslo V. 25. mai 1989 ble Oslo V lagt ned og all passasjertrafikk flyttet til Oslo S. Strekningen Oslo V–Filipstad legges ned 28. mai samme år. Kontainerterminalen på Filipstad ble avviklet juni 2001.
Filipstad-ulykken
Skøyen–Filipstadlinjen hadde stasjon på Skarpsno. Denne åpnet som stoppested 15. mai 1882, men ble oppgradert til stasjon i 1916–17. 23. februar 2019 skjedde det en dødsulykke på Filipstad, da tre ungdommer tok seg inn i togtunnelen. En omkom og to ble kritisk skadet etter å ha berørt kontaktledningsanlegget i tunnelen.