Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis jernbanelinje
Vis stasjoner
Vis bilder
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / Skøyen–FilipstadlinjenHistorie

Skøyen–Filipstadlinjen

Lengde: Starter: Ender: Status:
2 km Oslo V Skøyen stasjon Operativ
Skøyen–Filipstadlinjen er den to kilometer lange jernbanestrekningen mellom Skøyen stasjon og Filipstad. Linjen var opprinnelig en del av Drammenbanen frem til Oslo V ble lagt ned i 1989.
Oslo V. Foto: Mittet & Co. AS/Nasjonalbiblioteket
Oslo V. Foto: Mittet & Co. AS/NasjonalbiblioteketOffentlig eiendom
Drammenbanen ble høytidelig åpnet mellom Oslo V og Drammen 7. oktober 1872. 10. mai 1962 ble Øst-Vesttunnelen vedtatt av Stortinget slik at en felles sentralstasjon kunne etableres. Tunnelen er i dag kjent som Oslotunnelen og går mellom Skøyen og Oslo S. Den ble åpnet 30. mai 1980 etter en prøvdedrift fra 15. april samme år. Etter åpningen byttet Oslo Ø navn til Oslo S.

Oslo V legges ned
Selv om mye av togtrafikken ble flyttet til Oslo S, gikk det fortsatt lokal- og Intercity-tog fra Oslo V. 25. mai 1989 ble Oslo V lagt ned og all passasjertrafikk flyttet til Oslo S. Strekningen Oslo V–Filipstad legges ned 28. mai samme år. Kontainerterminalen på Filipstad ble avviklet juni 2001.

Filipstad-ulykken
Skøyen–Filipstadlinjen hadde stasjon på Skarpsno. Denne åpnet som stoppested 15. mai 1882, men ble oppgradert til stasjon i 1916–17. 23. februar 2019 skjedde det en dødsulykke på Filipstad, da tre ungdommer tok seg inn i togtunnelen. En omkom og to ble kritisk skadet etter å ha berørt kontaktledningsanlegget i tunnelen.