Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis jernbanelinje
Vis stasjoner
Vis bilder
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / AskerbanenHistorie

Askerbanen

Lengde: Starter: Ender: Status:
17 km Lysaker stasjon Asker stasjon Operativ
Askerbanen er en 17 kilometer lang dobbeltsporet jernbanestrekning som går mellom Lysaker og Asker. Den første delen av banen ble åpnet i 2005 mellom Sandvika og Asker, og videre til Lysaker i 2011. Askerbanen går for det meste i tunnel langs Drammenbanen og ble bygget for å effektivisere togtrafikken.
Tog på Askerbanen. Foto: Erlend Garåsen
Tog på Askerbanen. Foto: Erlend Garåsen
1. august 2005 åpnet Askerbanens første trasé mellom Sandvika og Asker. Den dobbeltsporede strekningen var da 9,5 kilometer lang. En ny strekning på 6,7 kilometer ble offisielt åpnet mellom Lysaker og Sandvika 2. september 2011 etter å ha blitt tatt i bruk av godstog fra 26. august. Mesteparten av Askerbanen går i tunnel og følger Drammenbanen parallelt. Den lengste tunnelen er Bærumstunnelen mellom Lysaker og Sandvika som er 5500 meter lang.

Kortere reisetid
Åpningen av Askerbanen medførte kortere reisetid og en mer effektiv trafikkavvikling. Strekningen er bygget for hastigheter opptil 160 kilometer i timen. Askerbanen benyttes av godstog, samt alle regiontog, flytog og de lengste lokaltogrutene.