Drammenbanen
Lengde: | Starter: | Ender: | Status: |
---|---|---|---|
42 km | Oslo S | Drammen stasjon | Operativ |
Drammenbanen defineres i dag som den 42 kilometer lange jernbanestrekningen mellom Oslo S og Drammen. Strekningen har endret traséer flere ganger etter at den åpnet i 1872. Deler av den gamle strekningen i Lier fungerer i dag som en flott tursti opp gjennom Lieråsen.
Severdige stasjoner
Oppgraderingen fikk dessverre en del andre konsekvenser. Mange av stasjonsbygningene tegnet av arkitekten Georg Andreas Bull var i sveitserstil. Flere av disse måtte rives som følge av omleggingene som oppgraderingen førte med seg. I dag er det kun den gamle stasjonsbygningen ved Sandvika som står igjen.
Nye traséer
Hele strekningen fikk ikke dobbeltspor før i 1973 da den nesten 11 kilometer lange Lieråstunnelen ble åpnet. Dette ble da Norges lengste jernbanetunnel frem til Romeriksporten åpnet i 1999. Frem til da hadde jernbanen fulgt den nåværende Spikkestadlinjen og gikk opprinnelig i en stor S-bue fra Asker til Spikkestad og Lierbyen før banen svingte mot Brakerøya og Drammen. Drammenbanen fikk senere nye traséer da siste del av Askerbanen ble åpnet i august 2011 mellom Lysaker og Asker for å avlaste den sterkt trafikkerte strekningen.
Gamle Drammenbanen
Lier kommune har opprustet den gamle Drammenbanens trasé før Lieråstunnelen åpnet. Den fremstår i dag som en flott tursti fra Lierbyen opp Reistadlia i retning Spikkestad. Opprustningen ble gjennomført som et ledd i det nordiske prosjektet Rekreative Ruter for å styrke vandre- og sykkelbasert turisme. Informasjonstavler og benker er satt opp langs den nedlagte jernbanetraséen og det jobbes videre med å gjenåpne de gjenstående 2 kilometerne mellom Gullaugkleiva og Spikkestad. Den gamle stasjonsbygningen i Lierbyen, Lier gamle stasjon, drives i dag som Toget pub. Denne stasjonen var tidligere utgangsstasjon for den nedlagte Lierbanen.