Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
English
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis jernbanelinje
Vis stasjoner
Vis bilder
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / RaumabanenHistorie

Raumabanen

Lengde: Starter: Ender: Status:
114 km Dombås stasjon Åndalsnes stasjon Operativ
Raumabanen er en 114,2 kilometer lang sidebane til Dovrebanen som går mellom Dombås og Åndalsnes. Jernbanen ble åpnet 29. november 1924 og ble kåret til Europas vakreste jernbanestrekning av Lonely Planet i 2012.
Åpningen av Lesja stasjon. Foto: Anders B. Wilse/Norsk Folkemuseum
Åpningen av Lesja stasjon. Foto: Anders B. Wilse/Norsk FolkemuseumOffentlig eiendom
Formannskapet i Romsdals amt opprettet en jernbanekomité i 1872 for å undersøke muligheten for en jernbanestrekning til Romsdalsfjorden fra Gudbrandsdalen. 1. juni 1874 vedtar Amtstinget enstemmig å bevilge 100 000 spesidaler i aksjetegning etter jernbanekomitéens innstilling. Formannskapet i Ålesund oppretter samme år sin egen jernbanekomité med formål å forlenge jernbanen til Ålesund.

Uenigheter
Det ble etter hvert uenighet i amtet om hvor linjen skulle legges. Nå ønsket Molde sin egen jernbanelinje fra Oppdal til Molde, en trasé som ville bli 130 kilometer lengre og 13 millioner kroner dyrere enn det opprinnelige forslaget gjennom Romsdalen. 9 juli 1908 vedtar Stortinget byggingen av Raumabanen fra Dombås til Åndalsnes.

Byggingen
8. august 1909 starter arbeidet med å stikke ut jernbanestrekningen. 27. juli 1912 vedtar Stortinget at Raumabanen skal bygges som en normalsporet jernbanestrekning av klasse I. Største stigning skulle bli på 20 promille med en høydeforskjell på 644 meter mellom endestasjonene Dombås og Åndalsnes. For å klare den bratte stigningen ned ved Verma, ble Stavem vendetunnel bygget. I denne 1340 meter lange tunnelen gjør linjen en helomvending og fortsetter over den 76 meter lange Kylling bru som i dag er en turistattraksjon.

Åpningen
Strekningen mellom Dombås og Bjorli ble midlertidig åpnet 21. november 1921 og til Verma 25. november 1923. Raumabanen frem til Åndalsnes ble høytidelig åpnet 29. november 1924 og kom i ordinær drift dagen etter. Fra 1. juni 1958 ble det slutt på damptogene og persontrafikken ble nå trukket av Di3-diesellokomotiver.

I dag
I 2012 kåret Lonely Planet Raumabanen som Europas vakreste jernbanelinje. Siden 2020 er det SJ Norge (Nord) som har kjørt persontogene på strekningen.