Meråkerbanen
Lengde: | Starter: | Ender: | Status: |
---|---|---|---|
71 km | Hell stasjon | Storlien stasjon | Operativ |
Meråkerbanen er den 71 kilometer lange jernbanestrekningen fra Hell i Trøndelag til riksgrensen mot Sverige. Den ble åpnet i 1881 som en normalsporet strekning.
Åpningen
Meråkerbanen ble bygget som en normalsporet strekning og satt i drift 17. oktober 1881. Selve den offisielle åpningen skjedde 22. juli året etter av kong Oscar II. Jernbanen åpnet da som den 102 kilometer lange strekningen mellom Trondheim og Storlien. Meråkerbanen ble raskt en viktig transportåre for tømmer og trelast. I 1904 til 1905 toppet Meråkerbanen statistikken over all godstrafikk på bane i Norge. Fra 6. januar 2008 regnes Meråkerbanen som den 70,69 kilometer lange strekningen mellom Hell stasjon til riksgrensen i følge Bane NOR.
Meråkerbanen i dag
I dag er det Mittnabotåget som står for persontrafikken på Meråkerbanen. I årene 2006 til 2007 ble strekningen rustet opp for å ta over mye av den veibaserte godstrafikken mellom Trøndelag og Jämtland. Aksellastkapasiteten ble økt fra 20,5 til 22,5 tonn og hastigheten økt fra 50 til 80 kilometer i timen for godstogene. Meråkerbanen blir for tiden elekrifisert, et prosjekt som er planlagt ferdigstilt i 2024.