Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis jernbanelinje
Vis stasjoner
Vis bilder
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / RjukanbanenHistorie

Rjukanbanen

Lengde: Starter: Ender: Status:
16 km Mæl stasjon Rjukan stasjon Museumsbane
Ingen annen jernbanestrekning i Norge har så mye krigs- og industrihistorie som Rjukanbanen. Den ble åpnet 9. august 1909 som følge av Norsk Hydros produksjon av kunstgjødsel som måtte transporteres til verdensmarkedet. Rjukanbanen står i dag oppført på UNESCOs verdensarvliste.
Elektrisk lokomotiv nr. 1. Foto: Anders B. Wilse/Nasjonalbiblioteket
Elektrisk lokomotiv nr. 1. Foto: Anders B. Wilse/NasjonalbiblioteketOffentlig eiendom
Rjukanbanen omfatter også jernbanefergene M/F Storegut og D/F Ammonia, tidligere også det fem kilometer lange industrisporet opp til Vemork kraftstasjon. Dette sporet omtales også som Vemorkbanen og er fjernet i dag. To år etter åpningen ble Rjukanbanen, i tillegg til Tinnosbanen, den første normalsporede jernbanen i Norge som ble elektrifisert. Det gikk også noe persontrafikk på linjen. I årene mellom 1928 og 1933 var det mulig å reise direkte mellom Oslo V og Rjukan i sovevogn. Tilbudet ble etter hvert fjernet ettersom vannstanden i Tinnsjø bestemte hvorvidt det var mulig å få sovevognen inn på jernbanefergene. Rjukanbanen ble nedlagt 4. juli 1991. Norsk Hydro hadde da flyttet mesteparten av prosessindustrien til andre deler av landet og hadde ikke lenger bruk for anlegget.

Kampen om tungtvannet
I løpet av andre verdenskrig ble det kjent at det var mulig å fremstille plutonium ved hjelp av tungtvann. Nazistene hadde allerede femdoblet produksjonen av tungtvann på Vemork, noe som bekymret britene. For å forhindre at Tyskland kunne utvikle atombomben, forsøkte britene å gjennomføre flere sabotasjeaksjoner. To av disse mislyktes, men natt til 28. februar 1943 klarte sabotørene å sprenge anlegget i lufta. Produksjonen kom i løpet av kort tid i gang igjen. 16. november året senere bombet amerikanerne både Vemork og Rjukan hvor 22 sivile ble drept i aksjonen. Nazistene bestemte derfor at tungtvannsproduksjonen skulle flyttes til Tyskland. Den 20. februar 1944 ble flere gods- og tankvogner kjørt ombord på D/F Hydro som inneholdt produksjonsutstyr og tungtvann. Tre sabotører hadde natten før sneket seg om bord på ferga og plassert sprengladninger. Ferga med godsvognene ble senket, 18 mennesker omkom og forsyningen av tungtvann til Tyskland opphørte.

Rjukanbanen i dag
5. juli 2015 ble Rjukanbanen oppført på UNESCOs verdensarvliste som en del av Rjukan-Notodden industriarv. Fra sommeren 2016 ble det mulig å kjøre museumstog på Rjukanbanen. Jernbaneferga M/F Storegut ble også restaurert og satt i drift for turisttrafikk samme tid. Flere tankvogner står parkerte på krysningsporet ved Ingolfsland stasjon på vei mot Rjukan. Det er mulig å fortsette videre oppover dalen fra Rjukan stasjon langs Vemorkbanen via riksveien til Vemork kraftstasjon. Museet ved kraftstasjonen er verdt et besøk.