Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis jernbanelinje
Vis stasjoner
Vis bilder
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / HardangerbanaHistorie

Hardangerbana

Lengde: Starter: Ender: Status:
28 km Voss stasjon Granvin stasjon Nedlagt
Hardangerbana er en nesten tre mil nedlagt sidebane til Bergensbanen som gikk mellom Voss og Eide. Strekningen var en av de bratteste i Norge og ble derfor bygget for lette tog med en topphastighet på 50 kilometer i timen. I dag er mesteparten av traséen omgjort til gang- og sykkelsti.
Konstruksjon av Hardangerbana i 1927. Foto: Anders Beer Wilse/Norsk Folkemuseum
Konstruksjon av Hardangerbana i 1927. Foto: Anders Beer Wilse/Norsk FolkemuseumOffentlig eiendom
Allerede i 1885 ble det vurdert å bygge en jernbane til Hardangerfjorden ved å forlenge Vossebanen som hadde åpnet to år tidligere. Den ble ingen realitet før 30. mars 1935 etter en byggetid på 14 år. Prosjektet holdt på å bli stanset allerede under byggingen, noe som skyldes dårlige økonomiske tider, mangel på ingeniører og konkurranse fra bilen.

Utkonkurrert
Den 37,5 kilometer lange strekningen tok omtrent 40 minutter å tilbakelegge. Økende satsing på veibygging medførte at ruten snart ble utkonkurrert av både bil og buss. Strekningen hadde nesten like stor stigning som Flåmsbana, noe som hindret togene å holde stor fart. Derfor ble banen vedtatt nedlagt av Stortinget. 1. juni 1985 gikk siste persontoget på Hardangerbana og i 1989 ble også godstrafikken nedlagt. I dag er mesteparten av linja gjort om til gang- og sykkelsti, men tre kilometer av skinnegangen er bevart mellom Voss og Palmafoss godsterminal. I september 2013 ble også jernbanens egen plattform på Voss stasjon fjernet.