Hardangerbana
Lengde: | Starter: | Ender: | Status: |
---|---|---|---|
28 km | Voss stasjon | Granvin stasjon | Nedlagt |
Hardangerbana er en nesten tre mil nedlagt sidebane til Bergensbanen som gikk mellom Voss og Eide. Strekningen var en av de bratteste i Norge og ble derfor bygget for lette tog med en topphastighet på 50 kilometer i timen. I dag er mesteparten av traséen omgjort til gang- og sykkelsti.
Allerede i 1885 ble det vurdert å bygge en jernbane til Hardangerfjorden ved å forlenge Vossebanen som hadde åpnet to år tidligere. Den ble ingen realitet før 30. mars 1935 etter en byggetid på 14 år. Prosjektet holdt på å bli stanset allerede under byggingen, noe som skyldes dårlige økonomiske tider, mangel på ingeniører og konkurranse fra bilen.Utkonkurrert
Den 37,5 kilometer lange strekningen tok omtrent 40 minutter å tilbakelegge. Økende satsing på veibygging medførte at ruten snart ble utkonkurrert av både bil og buss. Strekningen hadde nesten like stor stigning som Flåmsbana, noe som hindret togene å holde stor fart. Derfor ble banen vedtatt nedlagt av Stortinget. 1. juni 1985 gikk siste persontoget på Hardangerbana og i 1989 ble også godstrafikken nedlagt. I dag er mesteparten av linja gjort om til gang- og sykkelsti, men tre kilometer av skinnegangen er bevart mellom Voss og Palmafoss godsterminal. I september 2013 ble også jernbanens egen plattform på Voss stasjon fjernet.