Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis jernbanelinje
Vis stasjoner
Vis bilder
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / VammabanenHistorie

Vammabanen

Lengde: Starter: Ender: Status:
6 km Askim stasjon Vamma stasjon Nedlagt
Vammabanen var en 5,9 kilometer lang privat sidelinje som gikk mellom Askim og Vamma kraftstasjon. Sidebanen åpnet i 1910 og ble brukt til å transportere tunggods under byggingen av kraftverket. Vammabanen ble nedlagt i 1961.
Vamma kraftverk. Foto: Mittet & Co. AS/Nasjonalbiblioteket
Vamma kraftverk. Foto: Mittet & Co. AS/NasjonalbiblioteketOffentlig eiendom
I 1903 stiftet Sam Eyde selskapet A/S Vamma Fossekompani. Formålet var å etablere et kraftverk i Vammafoss for å produsere elektrisitet til en planlagt kunst­gjødselfabrikk. For å få fraktet tungt utstyr til kraftverket, søkte Sam Eyde staten om å få anlagt et sidespor fra Askim stasjon til Vammatoppen. Konsesjonen ble innvilget 17. oktober 1907. Sidesporet ble ferdigstilt etter seks måneder og ble 4,6 kilometer langt. En taubane fraktet godset videre ned fra Vammatoppen til kraftstasjonen.

Bratt forlengelse
Sam Eyde skrinla fabrikkplanene i 1912 og solgte den halvferdige kraftstasjonen til Hafslund. I 1913 ble Vammabanen forlenget med 1,3 kilometer ned til kraftstasjonen og fikk en stigning på hele 70 promille. For å klare den bratte stigningen, måtte lokomotivene rygge ned til kraftstasjonen og omlastningskrana.

Nedleggelsen
Etter byggeperioden ble det ingen daglig trafikk på Vammabanen. Sidelinjen ble lagt ned etter at at det siste toget trafikkerte på strekningen høsten 1961. Store deler av traseen er i dag omgjort til turvei, som også brukes til hestekjøring. Ved Vammatoppen ligger betonggulvet igjen etter lokomotivstallen. Her har Askim historielag også gjenoppbygget flere meter av jernbanesporet med godsvogner fra Norsk Jernbanemuseum.