Krøderbanen
Lengde: | Starter: | Ender: | Status: |
---|---|---|---|
26 km | Vikersund stasjon | Krøderen stasjon | Museumsbane |
Krøderbanen er Norges lengste museumsjernbane på 26 kilometer mellom Vikersund og Krøderen. Den hadde sin storhetstid i 1908 med et stort passasjergrunnlag og mye godstransport. Persontrafikken opphørte i 1958 som følge av sviktende passasjergrunnlag.
Bilder
Film
Trafikkvekst
Fra åpningen i 1872 gikk det to daglige tog i hver retning som korresponderte med togene på Randsfjordbanen i Vikersund. Mellom Krøderen og Gulsvik gikk det dampbåt med en reisetid på to timer og 30 minutter. I tillegg til reisende fra Gulsvik, var det storstilt tømmertransport fra Hallingdal til Drammen som skapte store inntekter for banen. Storhetstiden kom i 1908 da strekningen Voss-Gulsvik på Bergensbanen ble tatt i bruk. Krøderbanen opplevde nå en enorm trafikkvekst, men den ble kraftig redusert allerede året etter når Bergensbanen ble forlenget til Hønefoss og offisielt åpnet. På samme tid ble Krøderbanen ombygget til en normalsporet jernbanestrekning.
Museumsjernbane
Passasjergrunnlaget forsatte å synke etter Bergensbanens åpning. Som de fleste andre sidebaner ble strekningen utkonkurrert av bil og buss. Under storhetstiden reiste 19 500 årlig med Krøderbanen mot bare 3 303 i 1955. Tre år senere opphørte passasjertrafikken. Etter at godstrafikken ble lagt ned i 1985, vedtok Stortinget samme år at Krøderbanen sammen med Krøderen stasjon skulle bevares for ettertiden som museumsjernbane. Norsk Jernbaneklubb har siden den tid kjørt veterantog med damplokomotiv og teakvogner på sommerhalvåret.