Banner
Du er her: Forside / Sognsvannsbanen

Sognsvannsbanen

Lengde: Starter: Ender: Status:
9 km Stortinget stasjon Sognsvann stasjon Operativ
Sognsvannsbanen er i dag linje 5 på T-banen i Oslo som går mellom Stortinget og Sognsvann. Linjen åpnet i 1934 som en forstadsbane og ble bygget om til metrostandard i 1993.
< >
Sognsvann stasjon
.
7. juni 1917 etablerer Aker kommune selskapet A/S Akersbanene. Året etter sender kommunen en konsesjonssøknad til departementet om å anlegge en elektrisk forstadsbane fra Majorstuen til Sognsvann via Frøen med egen sidelinje fra Tåsen til Sagene. A/S Holmenkolbanen har sterke innsigelser mot søknaden siden de opprinnelig hadde planlagt sin egen linje til Sognsvann, men klagen får ikke medhold. Kommunens søknad innvilges og det gis konsesjon i 60 år fra 12. juli 1921.

Byggingen
I januar 1922 starter anleggsarbeidene. Arbeidet stanser opp i 1924 som følge av en arbeidskonflikt og gjenopptas ikke før i 1932. 10. oktober 1934 åpnes banen for ordinær drift og overtas samtidig av A/S Holmenkolbanen. Sognsvannsbanen ble bygget med dobbeltspor til Korsvoll stasjon (Østhorn) og videre med enkeltspor til Sognsvann stasjon. I årene 1937–1939 bygges resten av strekningen med dobbeltspor.

Moderne tunnelbane
Etter at tunnelen mellom Majorstuen og Nationaltheatret åpnet 27. juni 1928, hadde Nationaltheatret vært endestasjonen på Holmenkollbanen og senere Sognsvannsbanen. I 1977 forlenges tunnelen til Sentrum stasjon. Den nye stasjonen må stenge i 1983 grunnet store vannlekkasjer, men gjenåpnes som Stortinget stasjon 8. mars 1987. Stortinget blir nå en omstigningsstasjon for de østlige og vestlige banene. I 1990 vedtar bystyret å bygge om Sognsvannsbanen til metrostandard med egen strømskinne fremfor kjøreledning. Arbeidene starter året etter og ferdigstilles i januar 1993. 10. januar samme år gjenåpner Sognsvannsbanen. 4. april kan de første togene kjøre direkte fra Sognsvann til Bergkrystallen.