Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis jernbanelinje
Vis stasjoner
Vis bilder
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / Tønsberg–EidsfossbanenHistorie

Tønsberg–Eidsfossbanen

Lengde: Starter: Ender: Status:
48 km Tønsberg stasjon Eidsfoss stasjon Nedlagt
Tønsberg-Eidsfossbanen var en sidelinje til Vestfoldbanen som hadde sin storhetstid på begynnelsen av 1900-tallet. Selv om banen ble nedlagt allerede i 1938, finnes det fortsatt en del rester etter den.
Bilder
Film
Tønsberg-Eidsfossbanens personvogner. Foto: Norsk Jernbanemuseum
Tønsberg-Eidsfossbanens personvogner. Foto: Norsk JernbanemuseumOffentlig eiendom
Eidsfos Jernverk ble anlagt i 1697 og var kjent som landets beste på 1700-tallet. Etter at det ble slutt på støperi og ovnsproduksjon i 1873, ble det i stedet produsert godsvogner til NSB. Dette skapte et behov for varetransport, noe som la grunnlaget for Eidsfossbanen. Handelsforeningen i Tønsberg så også en mulighet til å trekke flere kunder til forretningene i byen og var en viktig initiativtaker til byggingen av banen. Derfor ble banen en realitet da den 48 kilometer lange strekningen mellom Tønsberg og Eidsfoss åpnet 21. oktober 1901.

Ruslefart
Det tok omtrent åtte år å ferdigstille jernbanen som ble drevet av A/S Tønsberg-Eidsfosbanen, senere Vestfold Privatbaner. Jernbanen hadde forbindelse til Holmestrand-Vittingfossbanen i Hof og Vestfoldbanen ved Jarlsberg Points utenfor Tønsberg. Togene på den smalsporede strekningen ble i starten trukket av damplokomotiver. Det ble sagt at farten var såpass lav at passasjerene kunne rusle langs toget i fart og plukke bær på turen. Det ble etter hvert satt inn sterkere lokomotiver på strekningen, deriblant en motorvogn i 1930.

Underskuddsprosjekt
Jernbanen var aldri særlig lønnsom til tross for at det også foregikk en del turisttrafikk på banen. Det var nemlig mulig å foreta en todagers rundreise fra Kristiania med båt over Eikeren til Eidsfoss og videre med jernbanen til Tønsberg og båt tilbake derfra. Selv om bøndene var avhengige av banen for å selge produktene sine på torvet i Tønsberg, var verken handelsstanden eller andre aktører interesserte i å finansiere videre drift. Som mange andre sidebaner i Norge, fikk også denne sterk konkurranse fra rutebilene. Resultatet ble at linja ble nedlagt i 1938.

Eidsfossbanen i dag
Det finnes fortsatt en del rester etter jernbanestrekningen. På Freste står et fredet vanntårn og en jernbanebru som det er skiltet til fra fylkesveien med severdighetsmerke. Revetal stasjon er godt bevart og drives i dag som en pizzarestaurant. Ved Reidvintunet i Hillestad i Holmestrand kommune er det bygget en kopi av Ramnes stasjonsbygning i regi av Vestfold Privatbaners museum. Lokstallen står fortsatt igjen på Eidsfoss. På dampskipsbrygga finnes det fortsatt en del skinnegang godt synlig i terrenget.