Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis jernbanelinje
Vis stasjoner
Vis bilder
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / BergensbanenHistorie

Bergensbanen

Lengde: Starter: Ender: Status:
471 km Roa stasjon Bergen stasjon Operativ
Bergensbanen er nok den vakreste av alle jernbanestrekninger i Norge. Med sine opprinnelige 183 tunneler og 100 kilometer over tregrensa, gjør den også til den mest spennende strekningen å tilbakelegge til fots.
Bilder
Film
Åpningen av Bergensbanen på Voss stasjon. Foto: Anders Beer Wilse/Norsk Folkemuseum
Åpningen av Bergensbanen på Voss stasjon. Foto: Anders Beer Wilse/Norsk FolkemuseumOffentlig eiendom
Da Fridtjof Nansen besluttet å gå på ski over Hardangervidda i 1884, dannet han grunnlaget for det som senere skulle bli jernbanetraséen mellom Bergen og Kristiania. Nansen gjorde terrenget mellom fjellet kjent for politikerne på Stortinget. Det var nemlig ulike meninger om hvor strekningen burde gå. Skulle Bergensbanen legges langs Sognefjorden eller Hardangerfjorden? Eller skulle den plasseres over Hemsedalsfjellet? Valget falt til slutt på Hardangervidda. I 1884 ble første del vedtatt bygget fra Voss til Taugevatn som ligger 1301 meter over havet. Mellom Bergen og Voss eksisterte det allerede en smalsporet jernbane. I årene som fulgte ble linjen gradvis forlenget østover før den endelig ble offisielt åpnet 27. november 1909.

Omlegginger
Bergensbanen er i dag på over 471 kilometer og regnes som strekningen mellom Roa i Oppland til Bergen i følge Bane NOR. Årsaken er at togene opprinnelig fulgte Gjøvikbanen fra Oslo gjennom Nordmarka til Roa og derfra videre via Jevnaker til Hønefoss. Etter 1984 ble persontrafikken rutet via Drammen i stedet som er et mer befolkningsrikt område, enda strekningen ble 35 kilometer lenger. Når Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss åpner i 2028/29, vil reisetiden på Bergensbanen bli redusert med nesten en time.