Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis stasjoner
Vis bilder
Turløype
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / Drammenbanen / Oslo S–AskerEtappe

Oslo S–Asker

Distanse: Tidspunkt: Terreng: Nivå:
25 km Asfalt, Grusvei, Sti Middels
Ferden mot Asker går langs Oslos turistattraksjoner, strender, båtområder og langs E18. Den avsluttes i et ganske avsideliggendes område preget av mange gårder mellom Hvalstad og Asker.
Operaen. Foto: Erlend Garåsen
Operaen. Foto: Erlend Garåsen
Etter å ha tjuvstartet med strekningen Asker - Drammen to uker tidligere, var det på tide å fullføre Drammensbanen i riktig ende, det vil si fra begynnelsen. Jeg møtte Mona på Oslo S denne solrike og varme lørdagen i slutten av august. Vi hadde bestemt oss for å traske midt igjennom Oslos turistattraksjoner selv om det ville by på noen omveier.

Bjørvika
Ferden startet fra spor 4 hvor lokaltoget til Drammen gikk fra. Vi tok rulletrappen opp til stasjonsbygningen og fortsatte over gangbroa til Operaen. Det hadde samlet seg en del turister rundt operabygningen. Enkelte var opptatt med å fotografere hverandre, mens andre hadde valgt å nyte sola langs vannkanten. Vi fortsatte mot Vippetangen hvor DFDS og Stena Line legger til kai og videre mot Akershus festning.

Bystrand
Fra festningen fortsatte vi mot Aker brygge forbi fiskebåter og enda flere turister. Det var svært folkerikt langs Aker brygge. Uteserveringsstedene var fulle av folk som koste seg med halvlitere og mat. Det var litt færre folk da vi kom lengre ut mot Tjuvholmen. Stemningen var mer avslappet, spesielt langs den nye bystanda ved Tjuvholmen. Barn lekte og badet i vannet med Astrup Fearnley-museet i bakgrunnen. Før vi forlot Tjuvholmen, tok vi en kort pause og kjøpte noe kaldt å drikke.

Fritidsbåter og europavei
Fra Tjuvholmen gikk vi langs Frognerstranda mot Bygdøy, et område preget av mange fortøyde luksuriøse fritidsbåter. Ved Frognerkilen gikk det en fin turvei langs vannet i grønne omgivelser, men vi valgte i stedet å ta snarveien langs gang- og sykkelstien parallelt med E18. Det ble et litt kjedelig stykke med mye trafikkstøy frem til Lysaker. Derfor valgte vi å gå igjennom villastrøk videre mot Høvik for å få litt avveksling.

Henie-Onstad Kunstsenter
Vi fulgte stort sett sykkelmerkingen mot Sandvika gjennom Høvik. Trafikken fra E18 var nå helt fraværende og store grøntarealer kom til syne. Vi vurderte å ta en avstikker ned mot vannet i Veritasparken, men valgte i stedet å fortsette mot Sandvika for å finne toalettfasiliteter og noe å slukke tørsten med. Henie-Onstad Kunstsenter hadde sikkert også vært verdt et besøk, men vi følte at vi hadde sett nok attraksjoner på ferden allerede.

Nytt møte med E18
Etter vi passerte kunstsenteret kom E18 på nytt til syne. Vi gikk langs en ny båtplass ved Sjøholmen og fant det etterlengtede toalettet ved en kafé. En halvtime senere ankom vi Sandvika hvor vi kjøpte oss mer drikke. Vi hadde nok helt i oss minst halvannen liter væske siden vi begynte å gå. Det skyldtes nok varmen. Vi tok en lengre pause i byen før vi satte ferden videre mot Asker. Denne gangen fulgte vi jernbanetraséen fra Sandvika stasjon og endte etter hvert opp på en grusvei som gikk langs jernbanen.

Nytt boligfelt
Etter å ha vandret langs jernbanen en halvtime, syntes vi at vi hadde kommet oss litt vel langt unna sivilisasjonen. En del av jernbanen forsvant inn i en tunnel langs det Jernbaneverket kaller Askerbanen. Vi bestemte oss derfor å gå mot et boligfelt som vi antok lå i en mer riktig retning av Asker. Vi hadde kommet oss ganske langt opp i høyden og fikk noen bratte bakker nedover mot Slependen. Herfra måtte vi gå langs en gang- og sykkelsti i et relativt kjedelig område. Jeg foreslo at vi fortsatte inn en sti i skogen ettersom den pekte vestover. Det skulle vise seg å by på en del overraskelser.

Bondegårder
Trærne stod tett i skogen vi nå befant oss i. En tynn sti fortsatte gradvis oppover i terrenget uten at vi ante hvor vi ville ende opp. En større gård kom til syne og den eneste veien fra gården gikk i motsatt retning, litt ovenfor stien vi kom fra. Jeg hadde ikke særlig lyst til å snu, så jeg gikk rundt på gårdsplassen og fikk øye på en vei lengre borti horisonten. Vi fortsatte derfor rett over jordet mot veien og måtte smyge oss under strømgjerdet som omringet gårdsområdet. Det skulle vise seg å være det rette valget. Grusveien vi nå kom inn på viste seg å være en skiltet sykkeltrute mot Asker.

Tilbake til sivilisasjonen
Ferden videre mot Asker fortsatte forbi forskjellige gårder med hester og andre dyr. Jeg hadde opprinnelig forestilt meg at vi måtte gå langs E18 store deler av ferden fra Oslo, så dette kom som en positiv overraskelse. Etter å ha passert Asker museum midt i et boligfelt, ankom vi Asker langs Kirkeveien fra nordøst. Det var deilig å sette seg på toget etter å ha gått 25 kilometer i varmen, men for en flott tur vi hadde hatt.