Oslo S–Sognsvann
Distanse: | Tidspunkt: | Terreng: | Nivå: |
---|---|---|---|
14 km | Asfalt, Grusvei, Sti | Middels |
Denne etappen skulle opprinnelig gå fra Oslo S til Hakadal. Ettersom vi startet fra Sognsvann i stedet (etappe 2), måtte vi supplere med en egen etappe for strekningen Oslo S til Sognsvann. Google Maps estimerte dette til en totimerstur, men det tok nok atskillig lengre tid siden vi gikk langs jernbanen opp til Kjelsås og videre derfra til Sognsvann.
Provisorisk romleir
Ferden mot Grefsen gikk via Løren og Sinsen. Rett før vi ankom Grefsen stasjon, oppdaget vi Romfolkets provisoriske leir under Sinsenkrysset. Forholdene virket såpass nedverdigende at vi valgte å fotografere grafitti på andre siden av veien i stedet. Dette passet godt inn i det urbane terrenget vi nå befant oss i med den sterkt trafikkerte Ringvei 3 ved siden av.
Myrlandskap
Vi forlot etter hvert sivilisasjonen etter å ha passert Nydalen holdeplass og Kjelsås stasjon. Her forlot vi jernbanetraséen og satte kursen mot Sognsvann. Denne strekningen ble mer interessant enn antatt. Eksempelvis fant vi en gammel fotogen brannbil som stod parkert utenfor Teknisk Museum. Den gamle kraftstasjonen ved Brekkefossen ligger også idyllisk til med det vakre fossefallet. Derfra gikk ferden inn i marka hvor vi krysset Jotunheim- og Rondanestien. Vi ble fristet til å velge en mindre sti som pekte inn i skogen ettersom det var skiltet til Sognsvann. Det skulle vise seg å bli utfordrende siden området var en eneste stor myr. Det tok ikke lang tid før vi begge var gjennomvåte. Det var for sent å snu, så vi måtte fortsette med å balansere på glatte stokker for ikke å synke ned i myra. Vi kom frem etter å ha gått i fire og en halv time og tok t-banen hjem.