Banner
Du er her: Forside / Vestfoldbanen

Vestfoldbanen

Lengde: Starter: Ender: Status:
148 km Drammen stasjon Eidanger stasjon Operativ
Vestfoldbanen er den 148 kilometer lange strekningen mellom Drammen i Buskerud til Eidanger i Telemark. Jernbanestrekningen hadde opprinnelig fire sidelinjer, men alle er nedlagte i dag med unntak av Brevikbanen. I fremtiden vil Vestfoldbanen få dobbeltspor på hele strekningen som vil gi kortere reisetid.
< >
Vestfoldbanen gjennom Holmestrand
.
Byggingen av Vestfoldbanen ble vedtatt av Stortinget i juni 1875 etter lengre diskusjon om traséen skulle følge kysten eller legges lengre inn i landet. Valget falt på en indre linje med sidebane til Horten. Grevskapsbanen, som var Vestfoldbanens opprinnelige navn, ble åpnet som en smalsporet jernbane frem til Larvik 13. oktober 1881 og forlenget til Skien 23. november 1882. Vestfoldbanen ble ombygget til en normalsporet jernbane i 1949 og elektrifisert i 1957.

Flere sidelinjer
Vestfoldbanen hadde fire sidelinjer. I 1881 åpnet Hortenlinjen mellom Skoppum og Horten. Brevikbanen mellom Eidanger og Brevik åpnet 1895. I 1901 stod Tønsberg–Eidsfossbanen ferdig mellom Tønsberg og Eidsfoss. Året etter åpnet Holmestrand–Vittingfossbanen mellom Holmestrand og Hvittingfoss. Alle disse sidelinjene er i dag nedlagte med unntak av Brevikbanen som fortsatt har godstrafikk etter at persontrafikken forsvant i 1968. I 1938 ble Tønsberg–Eidsfossbanen og Holmestrand–Vittingfossbanen nedlagte. Hortenlinjen ble fullstendig nedlagt i 2002 etter at persontrafikken ble avviklet i 1967.

Dobbeltspor
Det pågår og er videre planlagt stortstilt modernisering av Vestfoldbanen. 17. desember 2016 åpnet 14,3 kilometer med nytt dobbeltspor mellom Holm og Nykirke. Nytt dobbeltspor mellom Farriseidet og Eidanger er under bygging og er planlagt åpnet høsten 2018. Da vil hele Vestfoldbanen ha dobbeltspor med unntak av strekningene Drammen–Skoger, Nykirke-Barkåker og Tønsberg–Larvik.
comments powered by Disqus