Banner
Du er her: Forside / Flåmsbana

Flåmsbana

Lengde: Starter: Ender: Status:
20 km Myrdal stasjon Flåm stasjon Operativ
Flåmsbana er en av Norges største turistattraksjoner og ble kåret til en av de vakreste togstrekningene i Europa av The National Geographic Traveller Magazine i 2010. Strekningen har 20 tunneler og er den nest bratteste normalsporede adhesjonsbanen i Europa.
< >
Myrdal stasjon 1942
.
I 1908 vedtok Stortinget at det skulle bygges en sidebane til Bergensbanen som skulle gå fra Myrdal til Flåm i Sogn og Fjordane. Planene kom allerede i gang på slutten av 1800-tallet hvor ulike traséer ble utredet. Voss-Stalheim-Gudvangen som en tannstangsbane var også et reelt alternativ som ville følge den opprinnelige postruta fra 1620. Til og med en trikk i Flåmsdalen supplert med en kabelbane opp fjellsida til Myrdal ble vurdert, noe som ville bli den rimeligste løsningen. I årene frem til åpningen i 1940 ble ulike sporbredder og banetyper utredet. Etter å ha studert ulike banetyper i Alpene, kom en frem til at en ordinær adhesjonsbane var tilstrekkelig. En slik bane kjennetegnes ved at lokomotivet trekker vognene med direkte hjultrekk på skinnene til forskjell fra en tannstangsbane hvor dette gjøres med et tannhjul under lokomotivet mot en tannstang montert på svillene.

Stupbratt
Høydeforskjellen på den 20 kilometer lange strekningen er på over 865 meter fra Myrdal til Flåm. Fem forskjellige bremsesystemer er derfor nødvendige for å føre toget trygt nedover dalen. Nedstigningen er såpass bratt at Vatnahalsen tunnel er en vendetunnel hvor toget går i slynger inne i fjellet. 80 prosent av banen har en stigning på 55 promille og har gjort den til en ingeniørkunst innen norsk jernbanehistorie. Flåmsbana har 20 tunneler og har en toppfart på 40 kilometer i timen.

Åpning på etterskudd
Flåmsbana skulle opprinnelig åpnes med elektrisk drift i 1942, men planene ble forsert av tyskerne. I 1940 ble den i stedet åpnet med damplokomotiv. Ettersom banen aldri fikk en offisiell åpning som følge av den tyske okkupasjonen, ble dette en realitet i 1980 i tilknytning til 40-årsjubileet. Flåmsbana har imidlertid aldri vært en viktig strekning for ordinær persontrafikk for NSB. Det er turisttrafikken i sommerhalvåret som står for inntektene i dag og persontrafikken drives av Flåm Utvikling AS.

Rallarvegen
Ettersom Rallarvegen følger Flåmsbana fra Myrdal langs Flåmsdalen ned til Flåm, gjør dette strekningen ideell å rusle. De fleste velger nok å sykle strekningen. Det vakre landskapet har gjort denne delen av Rallarvegen til den mest populære blandt syklistene. Den første delen er den mest krevende. Den tynne grusveien slynger seg nedover den stupbratte fjellsiden. Det er lett å skli på grusen nedover, så det gjelder å gå forsiktig nedover og passe på syklistene som kan komme brått på bakfra. Når en først har kommet seg ned fjellsiden, går resten av ferden relativt flatt nedover Flåmsdalen. Veien ned mot Flåm byr på vakre fossefall og nedlagte gårdsbruk. Det kan være greit å ta med en lykt ettersom Rallarvegen går inn i en tunnel på veien ned, men det går fint uten. Det anbefales å besøke Flåmsbanemuseet som har gratis inngang med gyldig billett på Flåmsbanen. Mikrobryggriet Ægir har egen pub og restaurant som anbefales for de ølinteresserte. Turen kan avsluttes med å ta Flåmsbana tilbake til Myrdal som tar omtrent en time.
comments powered by Disqus