Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis jernbanelinje
Vis stasjoner
Vis bilder
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / DovrebanenHistorie

Dovrebanen

Lengde: Starter: Ender: Status:
492 km Trondheim S Eidsvoll stasjon Operativ
Dovrebanen er jernbanestrekningen mellom Eidsvoll og Trondheim i følge Bane NOR. Opprinnelig eksisterte det isolerte jernbanelinjer mellom Oslo og Trondheim allerede på slutten av 1800-tallet, men en sammenhengende strekning ble ikke åpnet før i 1921.
Trondheim sentralstasjon. Foto: Axel Lindahl/Norsk Folkemuseum
Trondheim sentralstasjon. Foto: Axel Lindahl/Norsk FolkemuseumOffentlig eiendom
Dovrebanen var opprinnelig definert som strekningen mellom Dombås og Støren som ble offisielt åpnet av Kong Haakon 17. september 1921. Mellom Støren og Trondheim eksisterte det allerede en jernbane som ble åpnet i 1864. Allerede to dager senere inntreffer en tragisk togulykke ved Nidareid i Trondheim når nordgående dagtog fra Støren kolliderer med et ekstratog som var satt opp i forbindelse med åpningen. Seks personer omkom og tolv ble skadet.

Lappeteppe
Årene før den offisielle åpningen i 1921, var jernbanestrekningene mellom Oslo og Trondheim et lappeteppe. Både Oslo og Trondheim hadde sine egne isolerte jernbaner. Hovedbanen mellom Oslo og Eidsvoll ble åpnet i 1854 og Trondhjem-Størenbanen ti år senere, men med forskjellige sporbredder. Etter 1854 og frem til 1921 ble jernbanen gradvis utvidet oppover Gudbrandsdalen. Den smalsporede Trondhjem-Størenbanen ble også normalsporet i 1921. Dovrebanen ble ikke ferdig elektrifisert før i 1970.

Lønnsom strekning
I dag er Dovrebanen en av de mest lønnsomme og trafikkerte strekningene på NSBs rutenett og inngår i det såkalte InterCity-triangelet. Jernbanen følger Gudbrandsdalen oppover til Dombås der det går en sidelinje til Åndalsnes, kjent som Raumabanen. Dovrebanen strekker seg videre over Dovrefjell mot Oppdal og Trondheim forbi moskusfe og steder kjent fra norske folkeeventyr. Høyeste punktet er 1024 meter over havet og befinner seg like nord for Hjerkinn stasjon. Etter at Gardermobanen ble åpnet for hastigheter opptil 210 kilometer i timen, er det vedtatt ytterligere moderniseringer og bygging av dobbeltspor til Hamar dimensjonert for hastigheter opptil 250 kilometer i timen. I desember 2015 åpnet dobbeltsporet mellom Minnesund og Kleverud. Resten av strekningen mellom Venjar sør for Eidsvoll og Hamar er planlagt ferdigstilt i 2024 og vil redusere reisetiden med en halvtime. Norsk Bane AS har større ambisiøse mål og ser for seg en høyhastighetsbane som bruker bare 2 timer og 30 minutter mellom Oslo og Trondheim.