Banner
Turkart
Kontakt
Nettbutikk
Lukk
LukkLukk Innstillinger
Vis jernbanelinje
Vis stasjoner
Vis bilder
Normal Gråtoner Satelitt
Du er her: Forside / KongsvingerbanenHistorie

Kongsvingerbanen

Lengde: Starter: Ender: Status:
115 km Lillestrøm stasjon Charlottenberg stasjon Operativ
Kongsvingerbanen er den 115 kilometer lange jernbanestrekningen mellom Lillestrøm og Charlottenberg i Sverige. Etter Hovedbanen er den Norges nest eldste normalsporede jernbanestrekning.
Sørumsand stasjon. Foto: Anders Beer Wilse/Norsk Folkemuseum
Sørumsand stasjon. Foto: Anders Beer Wilse/Norsk FolkemuseumOffentlig eiendom
Årene etter Hovedbanens åpning i 1854 ønsket flere skogeiere og storbønder i Kongsvinger-området å forlenge banen til Kongsvinger. Etter et jernbanemøte i Kongsvinger i 1855 ledet av pastor Rynning, ble det besluttet å sende en søknad til Regjeringen om byggingen av Kongsvingerbanen. Det ble foretatt en rekke tekniske undersøkelser som la grunnlaget for trasévalget. 1. juli 1857 kom stortingsproposisjonen med forslag om bygging av en normalsporet jernbane til svenskegrensen. Stortinget vedtok samme år å bygge jernbanen kun frem til Kongsvinger ettersom det ikke ble bevilget midler på svensk side til sammenkobling av Nordvästra stambanan (Värmlandsbanan).

Åpningen
Den 3. oktober 1862 klokken 10.30 rullet åpningstoget fra Christiania mot Kongsvinger. Det var Kong Carl XV som stod for den høytidelige åpningen. Reisetiden mellom Christiania og Kongsvinger ble nå drastisk redusert. Det som tidligere tok to dager kunne nå gjøres unna på fire timer. 4. november 1865 ble banen forlenget til Magnor og sammenkoblet det svenske jernbanenettet til Charlottenberg. Kongsvingerbanen fikk også en sidelinje til Vestmarka da den over 14 kilometer lange Vestmarkabanen åpnet fra Skotterud 15. oktober 1918.

Kongsvingerbanen i dag
Lokaltogtrafikken til Kongsvinger utgjør det meste av trafikkgrunnlaget i dag. Fra Kongsvinger er det mulig å komme seg videre over grensa med Värmlandstrafik. SJ opererer også ruten mellom Oslo og Stockholm med stopp i Kongsvinger og Lillestrøm. Flere av stasjonene som ble bygget i sveitserstil er i dag vernede, eksempelvis Kongsvinger stasjon.